Święta miłości kochanej Ojczyzny,
Czują cię tylko umysły poczciwe!
Dla ciebie zjadłe smakują trucizny
Dla ciebie więzy, pęta niezelżywe.
Kształcisz kalectwo przez chwalebne blizny
Gnieździsz w umyśle rozkosze prawdziwe,
Byle cię można wspomóc, byle wspierać,
Nie żal żyć w nędzy, nie żal i umierać

1.W czyim imieniu wypowiada się osoba mówiąca?- w swoim własnym czy w imieniu większej zbiorowości?Zacytuj słowa które podsuneły Ci opowiedz.
2.Odszukaj w tekście co najmniej trzy sformułowania (określenia), które kojarzą się pozytwywnie i podona liczbe tych które budzą skojarzenia negatywne.
3.W jednym zdaniu (może być złożone) przedstaw pragnienie osoby wypowiadającej się w utworze.

2

Odpowiedzi

2009-12-14T19:27:08+01:00
1. Osoba mówiąca wypowiada się w swoim imieniu, świadczy o tym brak czasownika w liczbie mnogiej, a także subiektywizm tekstu.
2. pozytywne: rozkosze prawdziwe, święta miłości, umysły poczciwe
negatywne: smakują trucizny, kształcisz kalectwo, nędza
3. Pragnieniem tej osoby jest, aby każdy doceniał święta, tak jak osoba mówiąca.
7 2 7
Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-14T19:26:39+01:00
1. W imieniu większej zbiorowości, a dokładniej patriotów, którzy zwracają się do swej Ojczyzny.
"Czują cię tylko umysły poczciwe!"

2. Pozytywnie:
- kochanej Ojczyzny
- rozkosze prawdziwe
- umysły poczciwe

Negatywne:
- zjadłe smakują trucizny
- Nie żal żyć w nędzy
- nie żal i umierać

3. Osoba wypowiadająca się w utworze pragnie, aby wszyscy byli patriotami i chcieli pomóc swej ojczyźnie oddając nawet za nią życie.
9 4 9