Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-14T19:52:11+01:00
Kość zbita (zwarta)
Pojedyncza blaszka kostna przypomina tu nieco rynnę – jest
łukowato wygięta wzdłuż długiej osi. Zwarty układ licznych blaszek
otacza koncentrycznie kanał Haversa – na przekroju poprzecznym widać
blaszki jako łuki otaczające światło kanału. Taka jednostka
architektoniczna nazwana została osteonem. W kanałach Haversa,
tworzących system Haversa, przebiegają naczynia krwionośne,
zaopatrujące kość w substancje odżywcze.
Kość beleczkowata ( gąbczasta)
Jest zbudowana także z blaszek kostnych, które owinięte ciasno
wokół siebie, tworzą niewielkie zespoły budulcowe nazwane beleczkami
kostnymi (nie są to osteony). Liczne beleczki tworzą przestrzenną sieć,
przypominającą strukturą zwyczajną gąbkę kąpielową, stąd kość
gąbczasta. Przestrzenie między beleczkami nie są puste. Wypełnia je
tkanka łączna siateczkowata, tworząca czerwony szpik kostny – główne
źródło krwinek w organizmie.
Zdolności regeneracyjne kości są duże. W miejscu uszkodzenia cześć
osteocytów przekształca się w komórki kościogubne (osteoklasty), które
lokalnie rozpuszczają kość. Inne komórki kostne w tym czasie ulegają
metamorfozie w komórki kościotwórcze (osteoblasty), uzupełniające
ubytki bądź spajające fragmenty kostne. Niedobór witaminy D wywołuje u
człowieka zaburzenia gospodarki wapniowej, prowadzące do krzywicy.
1 5 1
  • Użytkownik Zadane
2009-12-14T20:02:10+01:00
Cechy tkanki kostnej zbitej:Tkanka ta jest twarda i wytrzymała, tworzą blaszki kostne.Struktura kości stanowi jej odporności mechanicznej przy stosunkowo niewielkim udziale w procesach przemiany materii,o takich cechach kości, jak sprężystość, odporność na zgięcie, złamanie. Naczynia krwionośne wszystkich systemów łączą się ze sobą za pomocą bocznych kanałów Volkmanna.
Tkanki gąbczastej: jest bardzo aktywna metabolicznie co wiąże się m.in. z wbudowywaniem lub uwalnianiem dużych ilości wapnia, tworzą beleczki, buduje końce kości długich, przestrzenie między blaszkami kostnymi. Proces osteoporozy dotyczy głównie tego typu kości, ma mniejszą twardość i wytrzymałość niż tkanka kostna zbita.