Odpowiedzi

2009-12-14T19:50:50+01:00
Dawniej stosunki zagraniczne Grenlandii leżały całkowicie w gestii rządu w Kopenhadze. Teraz, poza nielicznymi wyjątkami, polityka zagraniczna Grenlandii jest prowadzona przez miejscowy rząd. Po opuszczeniu Wspólnot Europejskich Grenlandia podpisała z nią specjalny traktat. Wstąpiła także do kilku mniejszych organizacji międzynarodowych, ograniczających się do takich państw jak Islandia i Wyspy Owcze, oraz do inuickich społeczności Kanady i Rosji.

Grenlandia jest także jednym z założycieli Arktycznej Rady Współpracy w 1996 r.

Traktat ze Stanami Zjednoczonymi z 1951 r. jest przedmiotem ponownych negocjacji. Są propozycje, aby baza w Thule stała się podmiotem międzynarodowego nadzoru i stacją satelitarną, czym m.in. zajmuje się Organizacja Narodów Zjednoczonych.
2 3 2
Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-14T20:03:04+01:00
Z Unii wystąpiła w 1985 r. Grenlandia, autonomiczne terytorium duńskie (nie podobała jej się głównie unijna polityka dotycząca rybołówstwa). W powstającej właśnie konstytucji UE jest zapis, że można wystąpić z Unii. Wcześniej należy wynegocjować warunki takiego wystąpienia.