Suma cyfr pewnej liczby dwucyfrowej wynosi 13. Gdybyśmy przestawili cyfry tej liczby, to otrzymalibyśmy liczbę o 27 mniejszą. O jakiej liczbie mowa?

dodam tyle, że wynik to 85 :) baardzo prosiłabym rozwiązanie układem równań metodą podstawiania lub przeciwnych współczynników. dzięęki < 3

2

Odpowiedzi

2009-12-14T20:05:36+01:00
Z-ta liczba 85

10x+y=z
x+y=13 /-y
10y+x=z-27

10x+y=z
x=13-y
10y+13-y=z-27

(13-y)*10+y=z
x=13-y
9y+13=z-27

130 -9y=z
x=13-y
9y+13=130-9y-27 /+9y /-13

130-9y=z
x=13-y
18y=90 /:18

130-9y=z
x=13-y
y=5

85=z
x=8
y=5
Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-14T20:04:54+01:00
Xy=10x+1y-początkowa liczba (10x ponieważ x to cyfra dziesiątek a 1y bo y to cyfra jedności)

yx=10y+1x-liczba po przestawieniu cyfr

x+y=13
1x+1y=10y+1x+27

x+y=13
9x-9y+27/:9

x+y=13
x-y=3

2x=19/:2

x=8
8+y=13

y=13-8
y=5

x=8
y=5