Odpowiedzi

  • peas
  • Rozwiązujący
2009-12-14T23:07:26+01:00
24 XII 1798- W Zaosiu koło Nowogródka przychodzi na świat Adam Mickiewicz.
1807-rozpoczyna naukę w powiatowej szkole prowadzonej przez ojców dominikanów
1812- Umiera ojciec przyszłego poety. Adam jest świadkiem przemarszu wojsk napoleońskich przez Nowogródek, między innymi legionów pod wodzą księcia Józefa Poniatowskiego
1817- wraz z przyjaciółmi zakłada Towarzystwo Filomatów
1819- kończy studia, poznaje Marię (Marylę) Wereszczakównę, swoją niespełnioną miłość
1820- umiera matka poety, Mickiewicz pisze Odę do Młodości
1823-zostaje aresztowany za Towarzystwo Filomatów
1824- zwolnienie z więzienia i skazany na osiedlenie w Rosji
1826- pisze sonety krymskie podróżując po Odessie
1828- ukazuje się Konrad Wallenrod
1829- Udaje się w podróż do Włoch
1830- poznaje nową miłość, Ewę Henriettę Akwiczównę
1831- opuszcza Rzym . Udaje się do Wielkopolski z zamiarem przekroczenia granicy rosyjskiej i przyłączenia do powstania listopadowego. Nie udaje mu się to. Powstaniu poświęca utwory Śmierć pułkownika, Reduta Ordona, Pieśń żołnieża
1832- udaje się do Drezna, gdzie pisze Dziady cz. III. SPędza ostatnią wigilię w ojczyźnie
1834- ukazuje się Pan Tadeusz, Mickiewicz żeni się z Celiną Szymanowską
1835- przychodzi na świat jego najstarsza córka-Maria
1838- rodzi się syn Władysław
1840- wykłada literaturę słowiańską w paryskim College de France
1844-władze uczelni zawieszają wykłady poety
1849-pracuje jako dziennikarz "Trybuny Ludów"
1855-umiera żona poety
26 XI 1855- Mickiewicz umiera nagle w Konstantynopolu. Zostaje pochowany na cmentarzu pod Paryżem
1890- zwłoki poety zostają przeniesione do Krakowa i złożone na Wawelu.

26 4 26
Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-14T23:11:20+01:00
Urodził sie 24 XII 1798 w Zaosiu koło Nowogródka w zuboiżałej rodzinie szlacheckiej. Wykształcenie wyzsze zdobył na Uniw.Wileńskim, gdzie działał wraz z przyjaciółmi w spiskującym Towarzystwie Filomatów. Ich naczelnym hasłem było: " ojczyzna, nauka, cnota". Po studiach w 1819r przeniósł sie do Kowna, gdzie zarabiał na życie jako nauczyciel. Właśnie wtedy przezył miłośc do Maryli Wereszczakówny. W tym czasie powstała "Oda do młodości"- manifest młodego pokolenia. w 1822r. ukazał się pierwszy tom "Poezji Mickiewicza" zawierajacy "ballady i romanse", a w nastepnym roku opublikował "Grażyne" oraz "Dziady cz.II i IV"
Ok 1823 Mickiewicz został aresztowany i zesłany wgłąb Rosji. W 1825r. wybrał sie do Odessy, a stamtąd na Krym. Powstały tam "Sonety krymskie", a w Rosji napisał " Konrada Wallenroda"
W 1829r. opuścił Rosje dzieki przyjaciołom.
Gdy usłyszał o wybuchu powstania chciał do niego dołączyc, ale sie nie udało.
Z Drezna przedostal się do Paryża. We Francji został wydany "Pan Tadeusz".
Przeżył nieudany ślub z Celiną Szymanowską. Jego sytuacja finansowa zaczęła się pogarszac i doprowadziła do złego stanu psychicznego poety. w 1839r. wyjechał do Lozanny i napisał tam "Liryki lozańskie".
w 1840r. wrócił do Paryza. W 1848r. zaangażował się w działalnośc polityczną, usiłował utworzyc Legion Polski, który miał walczyc z zaborcami.
Zmarł w konstantynopolu 26 XI 1855r.

Do zwolenników klasycyzmu należeli: Jan Śniadecki, Franciszek Salezy Dmochowski, Kajetan Koźmian, Franciszek Morawski i Ludwik Osiński.
Do zwolenników romantyzmu należy zaliczyc: Kazimierza Brodzińskiego, Maurycego Mochnackiego.

"Oda do radości" Mickiewicza stała się manifestem programowym.Chociaż formą nawiązuje do gustów artystycznych klasyków, to idee zawarte w niej zbliżaja się do oświeceniowego kultu rozumu i wiary człowieka oraz walki z ciemnota i zacofaniem, jest to także pierwszy w polskiej poezji utwór o tak potężnej sile uczucia, w którym przedstawiono tak nowatorskie spojrzenie na świat. Jest ona zapowiedzią nowej, romantycznej literatury.

Świat starych:jest martwy, pusty, pozbawiony duszy, uczuc, panuja w nim egoizm, zacofanie; jest to swait ludzi ogranicznych, holdujących dawno juz przebrzmiałe idee, biernych, o konserwatywnych poglądach, leniwych, wygodnych, którym obojętne jest wspólne dobro, postęp, zmiany na lepsze, niechętnych nowością

Świat młodych: jest pełen życia, pełen radości, młodośc jest w nim siłą dającą nieprzeciętnośc, pozwala wznosic sie ponad szary tłum, to świat ludzi odważnych, połączonych więzami prawdziwej przyjaźni i miłości, gotowych na nowo budowac świat. Rolę nadrzedną pełnią pierwiastki metafizyczne, mistyczne, a nie rozum czy doświadczenie. Działa się tu w imie marzeń i uczuc
21 3 21