Pewien profesor Uniwersytetu Jagielońskiego, zapytany o swój wiek, odpowiedział:
Siedem Lat temu moja uczelnia była ode mnie siedem razy starsza.
Siedemdziesiąt lat temu była ode mnie starsza Siedemdziesiąt razy.
W którym roku ów profesor wypowiedział te słowa ? Ile miał wtedy lat?
Uniwersytet Jagieloński w Krakowie to najstarsza uczelnia w Polsce.
Założył ją król Kazimierz Wielki w 1364 roku.

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
  • Użytkownik Zadane
2009-12-14T23:28:08+01:00
P - wiek profesora
u - wiek uczelni
u-7=7(p-7)
u-70=70(p-70)

u-7=7p-49
u-70=70p-4900

u-7p=-49+7
u-70p=-4900+70

u-7p=-42
u-70p=-4830

drugie równanie mnoże razy (-1)

u-7p=-42
-u+70p=4830

dodaję oba równania do siebie
-7p+70p=-42+4830
63p=4788
dzielę obie strony przez 63
p=76
profesor ma zatem 76 lat

jeszcze wiek uczelni
u-7p=-42
u-7 * 76=-42
u-532=-42
u=-42+532
u=490

wiek uczelni to 490 lat

1364 + 490=1854
powiedziano to w 1854 roku
5 5 5
2009-12-14T23:35:53+01:00
U-wiek uczelni w chwili gdy prof wypowiada te slowa
p - wiek profesora w chwili gdy wypoiwiada te slowa

uklad:
(u-7)=7(p-7)
u-70= 70(p-70)

rozw:
np odejmujac stronami 1 od 2:
63=-63p+4900-49
p=684/9
p=76

u-7=7p-49
u=490
r= 1364 //rok zalozenia uczelni
sz- rok wypowiedzenia slow przez prof

sz= r+u = 1854

odp. PRO wypowiedzial slowa w roku 1854, majac 76 lat
1 5 1