Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-15T16:29:27+01:00
Guślarz i Kobieta w żałobie są to postacie z II cz. "Dziadów" ukazani są w scenie gdyidą do kaplicy. Kobieta wspomina ducha z raną w piersi, który pojawił się na jej weselu. Pozostają na cmentarzu. Ukazują się Widma: - Doktora , - Bajkowa kuszonego przez dziewicę - czarta i rozrywanego przez potworne psy. Guślarz próbuje sprowadzić ducha dawnego kochanka, wreszcie ukazuje się jeździec : "Pierś ma zbroczona posoką". To "Narodu nieprzyjaciele" "wrazili" weń miecze "aż w duszę" z tych ran uleczy go śmierć. Z rany na czole, którą sam sobie zadał uleczyć może go tylko Bóg. Zatem sam guślarz spełnia dokładnie tą samą rolę jak w cz. II czyli jest pośrednikiem między światem pozagrobowym, a rzeczywistym.
24 3 24
2009-12-15T16:33:47+01:00
Guślarz

Guślarz przewodzi obrzędowi Dziadów, jest przywódcą chóru wieśniaków i wieśniaczek, jest nie jako mędrcem tłumu, który podejmuje decyzje i rozmawia ze zjawami. Pozostali zgromadzeni jedynie wtórują mu, powtarzając jego słowa. Wyrażona zostaje w ten sposób aprobata dla działań podejmowanych przez Guślarza. Wzywa zjawy, wypytuje co je dręczy, oferuje im pomoc – modlitwę i pożywienie. Wykonuje wszelkie niezbędne czynności mające na celu wywołanie dusz takie jak: zapalenie garści kądzieli, zapalenie wódki w kotle, trzymanie laski z wiankiem i zapalenie świętego ziela, rozrzucanie maku i soczewicy w rogach kaplicy. Otwiera i zamyka uroczystość Dziadów.



7 4 7