Odpowiedzi

2009-12-15T16:43:49+01:00
Pastorałka, różni się od kolędy tym, że nie jest wykorzystywana w nabożeństwach religijnych ze względu na swój świecki charakter.

kolędy; Bóg się rodzi, Gdy śliczna panna,Dzisiaj w Betlejem,Jezus malusieńki,Pójdzmy wszyscy do stajenki
1 1 1
Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-15T17:43:50+01:00
Treść w pastorałkach jest spolszczona. Unarodowienie kolęd miało dwa etapy, pierwszy nastąpił w XVII stuleciu. Zmieniano wówczas wszystkie realia w ten sposób, że zamiast palm pojawiają się świerki i jodły, grotę zastąpiła szopa, a pasterze otrzymali polskie imiona: Wojtek, Staszek, Jasiek. Drugie unarodowienie kolęd nastąpiło w okresie zaborów, a dokładniej od powstania listopadowego. Boże Narodzenie wiązano z nadzieją na odzyskanie niepodległości. "Do stajenki Polacy przybyli i pytają Pana: Czy się też odrodzi Ojczyzna kochana. Dzieciątko się śmieje, więc miejmy nadzieję" - to jeden z wielu tekstów kolęd patriotycznych, których mamy kilkadziesiąt.

niektóre polskie kolędy:
Gdy śliczna Panna
W żłobie leży
Mizerna cicha, stajenka licha
Z narodzenia Pana
1 5 1