1 w jaki wieku i roku ukształtowało się państwo polskie ?
2 w jakim wieku i roku Bolesław Chrobry koronował się na króla Polski ?

2 Odpowiedz :

a ) jak nazywał się pierwszy władca Polski ?
b ) Który władca Polski koronował sie jako pierwszy ?
c ) Jakie znaczenie dla państwa polskiego miała koronacja władcy ?

3

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-15T17:10:33+01:00
1. X wiek , 966 rok
2. 1025 rok XI wiek

a)pierwszy władca polski-Mieszko I
b)Bolesław Chrobry
c)ponieważ król liczy się na arenie międzynarodowej bardziej niż książe.
2009-12-15T17:14:44+01:00
1. W drugiej połowie X w. W 963 r.
2. 1025 r. czyli I połowa XI wieku.

2.
a)pierwszy władca polski to Mieszko I
b) jako pierwszy koronował się Bolesław Chrobry.
c) Znaczenie koronacji :
- korona jest niepodzielna
- koronowany władca jest pomazańcem bożym ( oznacza to niezależność władcy )
- nie może być wasalem jest suwerenem
Koronacja wyznaczając jednego władcę powodowała wydziedziczenie pozostałych. Osłabiała także pozycję możnych, ponieważ popierając jednych bądź drugich pretendentów do korony zyskiwali większe znaczenie. Koronacja była sprzeczna z interesami sąsiadów. Państwo patrymonialne było znacznie słabsze niż państwo władcy koronowanego.
2009-12-15T17:14:57+01:00
1.W dziesiątym wieku 996roku
2.W 1025 roku jedenasty wiek

A) jeśli chodzi o pierwszego władce Polski to Mieszko pierwszy (nie był koronowany)
B)Bolesław Chrobry
C)przede wszystkim porządek i brak walk w Polsce, dobra organizacja państwa, powołanie silnej armii,