Odpowiedzi

  • zaba
  • Początkujący
2009-09-09T21:10:40+02:00
Pierwszy Pokój Toruński podpisany w 1411 r. polegał na tym, że:

- Polska odzyskała (jedynie) ziemię dobrzańską

- Litwa odzyskała Żmudź (na czas życia Witolda)

- Zakon Krzyżacki stracił znaczenie międzynarodowe i musiał zapłacić zwycięzcom daninę pieniężną
Najlepsza Odpowiedź!
2009-09-09T21:28:27+02:00
Losy polsko-krzyżackie.
Prusowie to Bałtowie, początek ich podbojów sięgają jeszcze czasów Chrobrego. Są bardzo uciążliwi, pustoszą Mazowsze, docierają aż na Kujawy. Nie tworzą jednak jednolitego państwa - są rozbici na wiele drobnych plemion.
Na początku XIIIw. na Mazowszu rządy sprawuje Konrad Mazowiecki, który chcąc pozbyć się kłopotu w postaci w postaci Bałtów za radą Henryka Brodatego (który miał "u siebie" krzyżaków) Mazowiecki ściąga do kraju zakon krzyżacki. W tym czasie krzyżakom pali się grunt pod nogami [tułali się Jerozolima -> Wenecja -> Węgry (skąd w roku 1225 wyrzucił ich Henryk Węgierski!)] toteż zaproszenie od Mazowieckiego było dla nich gwiazdką z nieba. Mieli dostać Ziemię Chełmińską w zakolu Wisły (ale nie na własność!!!). Mazowiecki liczył, że zakon schrystianizuje Prusy, a przyłączy ich ziemie. Nie wszystko poszło jednak po jego myśli. Krzyżacy sprowadzają się z chęcią zatrzymania Ziemi Chełmińskiej na lata, fałszują więc dokument zwany PRZYWILEJEM KRUSZWICKIM (falsyfikatem kruszwickim) - mieli rzekomo dostać ww ziemię na własność. Następnie otrzymali przywilej z "Rimini italia" który był równoznaczny z otrzymaniem STATUTU KSIĄŻĄT RZESZY, od teraz więc podlegają Rzeszy, a nie polskiemu księciu. Krzyżacy w 1237 łączą się z Zakonem Kawalerów Mieczowych (od 1202 zajmują Inflanty, chrystianizują Bałtów). Przez pierwsze 100 lat krzyżacy i Polska żyli w wzorowych stosunkach. Krzyżacy wykorzystują rozbicie Prus i do 1283r. je zdobywają tworząc Państwo Zakonu Krzyżackiego. Z czasem zakon rozgląda się za nową stolicą - daleko od Polaków, a jednocześnie blisko morza. Decyzja zapadła - MALBORK (Magdenburg - z niem. Miasto Maryi). Budują zamek nad rzeką Łyną. W roku 1308 przeoszą swoją stolicę z Wenecji do Malborka. W latach 1307/09 kończą się dobre stosunki z Polską. W roku 1308 Łokietek płaci zakonowi, żeby przegonił z Pomorza Magdenburczyków. Ci zadanie wykonali, ale sami zajmują Pomorze Gdańskie. Chcą mieć połączenie z Rzeszą Niemiecką. W latach 1329-32 trwa wojna Łokietka z Krzyżakami, których wspierał Jan Luksemburski. W 1331 krzyżacy najeżdżają z północy, chcą oderwać Kujawy i Wlk, Czasi najeżdżając z południa mają odebrać Śląsk. Krzyżacy i Czesi mieli spotkać się pod Kaliszem. Plan nie wypalił, gdyż Luksemburski "nie zdążył" pod Kalisz. 1331-bitwa pod Płowcami, pierwsze zwycięstwo Polaków nad krzyżakami. 1332-pokój.Polska traci ziemię dobrzyńską, Brzeską i Kujawy. Pokój trwa 2 lata. Tron przejmuje Kazimierz Wielki a krzyżacy nadal są zagrożeniem. Polacy szukają więc sojuszników, okazują się nimi być Andegawenowie Węgierscy. 1335 Wyszehrad-arbitraż w sprawach związancyh z krzyżakami-uniewaznienie ziem nadanych krzyzakom przez Luksemburg, Polska ma odzyskac te ziemie-nie zostaje to zatwierdzone. 1339-sad papieski, sedzia byl arcybiskup gnieznienski, Polska chce odzyskac wszystkie ziemie, sad tak nakazal, krzyzacy nie chcieli sie na to zgodzic twierdzac, ze wszystko jest ustawione. (bo bylo;)). 1343-pokoj w kaliszu, potwierdzenie ustalen z wyszehradu, krzyzacy otrzymuja Ziemie Chelminska i Pomorze, Polska - Kujawy i Ziemie Dobrzynska. Kazimierz Wielki byl jednak sprytny - oddal krzyzakom niby te ziemie, ale jako WIECZYSTA JALMUZNE samego siebie nazywajac PANEM I WLADCA POMORZA. Pozniej wiadomo - Jadwiga krolem Polski (rex polonae). I szukamy nowych sojusznikow. Wypada na Litwe. Litwie bezsustannie bowiem zagrazaly ataki ze strony krzyzakow, Polska chciala odzyskac Pomorze. W 1404 krzyzacy opanowuja zmudz. W 1409 wybuchlo tam powstanie wspierane przez Litwe, a w latach 1409-1411 rozegrala wielka wojna z zakonem.

Mam nadzieje, ze o takie cos chodzilo?;)


Pokoj torunski
- rezygnacja zakonu z Żmudzi na czas życia Jagiełły i Witolda
-ziemie, miasta i zamki zdobyte przez obie strony wrócą pod poprzednią władzę
-odzyskanie Ziemi Dobrzynskiej
-Ziemia Chelminska i Torun pod panowaniem krzyzakow.