Prosze pomocy
W 1764 r. tron polski objął.........kto?......... należący do zwolenników reform rzeczypospolitej. Jego mecenatowi zawdzięczamy m. in. nowy wystrój ZAmku Królewskiego oraz budowę letniej rezydencji w .......... otoczonej parkiem w stylu angielskim. W 1765 r. założył on w Warszawie, która była pierwszą w rzeczypospolitej szkołą państwową przeznaczoną dla ubogiej młodzieży szlacheckiej. Sławę zdobyły organizowane przez króla..............., czyli spotkania wybitnych pisarzy poetów uczonych i artystów.. Udział w nich brał m.in wielki poeta tamtych czasów biskup warmiński............... Z inicjatywy króla wydawano czasopismo ,,Monitor" popularyzujące hasła oświęcenia . W 1773r. została utworzona ......................................................................... będąca pierwowzorem współczesnych ministerstw oświaty. Wybitnym członkiem KEN-ubył duchowny, reformator i rektor Uniwersytetu Jagielońskiego............ w okresie panowania ostatniego polskiego króla powstała także pierwsza w kraju biblioteka publiczna założona przez braci.................

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-15T20:00:38+01:00
W 1764 r. tron polski objął..Stanisław August Poniatowski... należący do zwolenników reform rzeczypospolitej. Jego mecenatowi zawdzięczamy m. in. nowy wystrój ZAmku Królewskiego oraz budowę letniej rezydencji w ..Wiązownie.. otoczonej parkiem w stylu angielskim. W 1765 r. założył on w Warszawie, która była pierwszą w rzeczypospolitej szkołą państwową przeznaczoną dla ubogiej młodzieży szlacheckiej. Sławę zdobyły organizowane przez króla..obiady czwartkowe.., czyli spotkania wybitnych pisarzy poetów uczonych i artystów.. Udział w nich brał m.in wielki poeta tamtych czasów biskup warmiński...ignacy krasicki....... Z inicjatywy króla wydawano czasopismo ,,Monitor" popularyzujące hasła oświęcenia . W 1773r. została utworzona ....Komisja Edukacji Narodowej...... będąca pierwowzorem współczesnych ministerstw oświaty. Wybitnym członkiem KEN-ubył duchowny, reformator i rektor Uniwersytetu Jagielońskiego..Kazimierz Narbutt.. w okresie panowania ostatniego polskiego króla powstała także pierwsza w kraju biblioteka publiczna założona przez braci...Załuskich..
4 4 4
2009-12-15T20:09:15+01:00
Stanisław August Poniatowski
Łazienki Królewskie
Obiady Czwartkowe
Ignacy Krasicki
Komisja Edukacji Narodowej
Hugo Kołłątaj
braci Załuskich
5 3 5