Mam sprawdzian jutro z historii i babka mówiła co jest i jak mozecie to powiedzcie co znaczy albo co to:
polis

agora

kolonia

demokracja ateńska

eklezja

kultura mekeńska i minoska

hellenowie

hellada

perioci

wychowanie w sparcie

ludzie spartańscy (rodzaje)

data i miejsce bitew helladów z persami

miltiades (kto to był?)

pierwsze igrzyska (gdzie? i kiedy?)

sztuki walki na igrzyskach

teatr w epidaorus (antycznej grecji)

pięciobój

bogowie (imiona , i czego to byli bogowie)

jeżeli nie wiecie wszystkich to chociaż kilka powiedzcie xP

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-15T22:08:04+01:00
Agora-główny rynek w starożytnej Grecji
kolonia-posiadłości danego państwa znajdująca się poza jego granicami, podległa krajowi macierzystemu tzw. metropolii.
demokracja ateńska-ustój, który został wprowadzony w V w. p.n.e. polegał na rządzeniu państwem przez lud, sama nazwa demos-rządy, kraotos-ludu mówi sama za siebie.
eklezja-Zgromadzenie Ludowe w starożytnej Grecji
hellenowie -mieszkańcy Hellady, tak mówili o sobie Grecy;
Hellada- inaczej Grecja, tak nazywali swoje państwo Grecy
perioci- mieszkańcy Sparty, którzy byli wolni, lecz nie posiadali praw wyborczych, musieli służyć w wojsku;
spartańskie wychowanie- to metoda wychowania dzieci, stosowana w Sparcie, dążono do tego, aby dzieciaki umiały mówić lakonicznie, kłamać, znosić ból i dobrze walczyć, umieć przegrywać oraz wytrwałości, przygotowali ich w warunkach niedogodnych, trudnych(zimno, głód, ból).
Podział Spartam;
-Spartanie/Spartiaci
-Periojkowie
-Heloci
Bitwy:
-Maraton 490 r.p.n.e
-Salamina 480 r.p.n.e.
-Termopile 480r.p.n.e.
-Plateje 479 r.p.n.e
Militades-strateg grecki, dowodził bitwą pod Maratonem, wygraną zresztą;
Pierwsze igrzyska olimpijeske odbyły się w Olimpii w 776r.p.n.e.
Bogowie:
Zeus-bóg wszystkiego, nieba i ziemi
Hades-bóg podziemia i świata zmarłych
Posejdon- bóg morza i oceanów
Apollo-bóg poezji
Ares-b.wojny
Afrodyta-bogini miłości i piękna
Hefajstos- bóg ognia i patron kowali
Hestia- bogini rodziny i domowego ogniska
Chyba tylko tyle wiem a jeśli chodzi o teatr to powiem tyle, że sztuki pisali Ajschylos i Sofokles.
5 3 5
2009-12-15T22:54:46+01:00
POLIS- , poczatkowo miasto ta rozumial go Homer. to wspolnota religijna (( wspolnie czczono bogow. oddawano hold)

AGORA- rynek , czyli otwarty plac na ktorym zbierala sie ludnosc.Wyraz agora znaczyl pierwotnie (" zebranie" , "zgromadzenie ludz")

KOLONIA- w starozytnosci osada handlowa lub rolna, zakladana na obcym terenie, w Grecji luzno zwiazana z Metropolia, starozytnym rzymie zakladana na terytorium podbitym i zalezna od rzymu

DEMOKRACJA ATENSKA -w zgromadzeniach mogli brac udzial wszyscy obywatele bez wzgledu na majatek i pochodzenie . Obywatelem w Atenach bylo sie od urodznia, lecz udzial w zyciu panstwa mogl brac udzial tylko mezczyzni powyzej 20 r.z. dostep do nielicznych najwazniejszych urzedow pozostal ograniczony cenzusem majatkowym, ale glos obywatela na zgromadzeniu liczyl sie niezaleznie od bogactwa czy ubostwa. Kazdy obywatel mogl sie wypowiedziec w sprawie , na ktora obradowano zgromadznie ii postawic wlasny wniosek, ktory poddawano pod glosowanie.Obywatele mieli wiez beposredni udzial w rzadach i dlatego ustroj atenski nazywamy dzis demokracja bezposrednia.

EKLEZJA- Zgromadzenie Ludowe, zgromadzenie obywateli w demokracji ateńskiej w V i IV w. p.n.e. Eklezja, jako reprezentacja ogółu, była najwyższą władzą w państwie, decydującą o polityce zagranicznej, sprawach wojskowych i niektórych sądowych.

kultura mekeńska i minoska- Kultura mykeńska (1600-1100 p.n.e. lub 1400-1200 p.n.e.) – najstarsza kultura Grecji kontynentalnej na półwyspie Peloponeskim.
Nazwa pochodzi od ważnego ośrodka cywilizacji Achajów – miasta Mykeny, znajdującego się w centrum Kotliny Argolidzkiej.
Nazwa pochodzi od legendarnego króla Minosa (pierwszego greckiego prawodawcy i sędziego w świecie podziemi). Główny ośrodek znajdował się na Krecie w mieście Knossos. Apogeum świetności tej kultury przypada około 2200 p.n.e. – 1450 p.n.e. Jest ona wcześniejsza niż kultura grecka. Została odkryta w czasie wykopalisk w 1900 roku przez Sir Artura Evansa.
Wykształciło tu się pismo linearne A, które do naszych czasów nie zostało rozszyfrowane.

hellenowie- nazwa, którą sami określają się Grecy, w języku polskim uzywana zwłaszcza w odniesieniu do starożytności

hellada- obszar zamieszknay przez Grekow

perioci..( chyba musiales zle to zapisac bo nie ma takiego czegos )

wychowanie w sparcie- mialo a celu surowo wychowywac spartan i zajmowali sie doskonaleniem sprawnosci fizycznej., stajac sie tym samym dobrymi zolnierzami.tworzyli w ten sposob armie .

ludzie spartańscy (rodzaje), Spartanie dzielili się na trzy fyle – Hylleis, Dymanes, Pamfylai – te zaś rozpadały się na fratrie. Likurg miał pozbawić fyle rodowe dawnego znaczenia i wprowadzić obok nich fyle lokalne oparte na podziale miasta Sparty na dzielnice.Rozpadły się one na mniejsze jednostki, oby. Według niektórych autorów oby nie były częściami fyl, lecz pokrywały się z fylami lokalnymi.

data i miejsce bitew helladów z persami- pod Maratonem w 490 p.n.e, Salamina 480 p.n.e, pod Platejami 479 p.n.e

miltiades - to polityk i wódz ateński.
pierwsze igrzyska - w Olimpi w 776 p.n.e

sztuki walki na igrzyskach- lekkoatletyce, kolarstwie, szermierce, gimnastyce, strzelectwie, tenisie, podnoszeniu ciężarów, zapasach i pływaniu (zawody wioślarskie z powodu złej pogody odwołano)

teatr w epidaorus (antycznej grecji)- Teatr w Epidauros jest najlepiej zachowanym budynkiem teatralnym na terenie Grecji właściwej, pochodzącym sprzed czasów rzymskich. Znajduje się on w kręgu świątynnym Asklepiosa, najważniejszego ośrodka kultu tego bóstwa.

pięciobój-najważniejsza konkurencja na starożytnych igrzyskach olimpijskich. W jego skład wchodził :
- skok w dal
- biegi na 192 m
- rzut oszczepem
- rzut dyskiem
- zapasy

bogowie - Bóg grecki Bóg rzymski Charakterystyka
Afrodyta Wenus bogini miłości i piękna
Ares Mars bóg wojny
Artemida Diana bogini przyrody, polowania, nagłej śmierci i Księżyca, opiekunka kobiet
Atena Minerwa bogini mądrości i sztuki wojennej, opiekunka wojowników
Demeter Cerera/Ceres bogini pól i urodzajów
Eros Amor bóg miłości
erynie furie boginie zemsty
Gaja Tellus prabogini Ziemi
Hades Pluton władca podziemia, bóg zmarłych
Hefajstos Wulkan bóg ognia i wulkanów, mistrz sztuki kowalskiej
Hera Junona opiekunka małżeństwa i kobiet zamężnych
Hermes Merkury bóg podróżnych, kupców i złodziei
Hestia Westa bogini ogniska domowego, dzieci, sierot, młodych małżeństw
mojry parki boginie przeznaczenia
Nike Wiktoria bogini zwycięstwa
Persefona (Kora) Prozerpina bogini podziemi, władczyni potworów
Posejdon Neptun bóg morza i żeglarzy, opiekun koni
Zeus Jowisz władca bogów i nieba



6 2 6