Odpowiedzi

2009-12-15T22:42:50+01:00
Ludwik XIV Wielki, Król Słońce (ur. 5 września 1638 w Saint-Germain-en-Laye, zm. 1 września 1715 w Wersalu) – król Francji i Nawarry 1643–1715, syn Ludwika XIII, z dynastii Burbonów.

Gdy umarł Ludwik XIII Burbon, jego następca miał 4 lata i 2 miesiące. Do czasu osiągnięcia 13 roku życia rządy sprawowali jego matka Anna Austriaczka i Włoch - kardynał Jules Mazarini, wyznaczony na regenta jeszcze przez swego poprzednika, kardynała Armanda Richelieu. Mazarini kontynuował politykę imperialistyczną władzy centralnej. Między innymi rozwiązał parlament paryski. Fronda zwolenników parlamentu, występujących zwłaszcza za zwiększeniem udziału mieszczaństwa w życiu politycznym, a przeciwko ustrojowi króla, została bezwzględnie stłumiona przy użyciu wojska.
2 1 2
Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-15T22:55:02+01:00
Reformy prawodawstwa, finansów, gospodarki, kraju, wojska, nowy podział administracyjny, podatki, porządki publiczne, cła. Wspierał rozwój nauki, kultury i sztuki (np. zespól pałacowo-ogrodowy w Wersalu). Anulował Edykt Nantejski (hugenotom groziło niebezpieczeństwo). Rozbudował pałac w Wersalu.
3 4 3