Odpowiedzi

2009-12-15T22:59:20+01:00
Próba Tollensa (próba lustra srebrnego)- reakcja chemiczna, która służy do wykrywania aldehydów. Kiedy próba jest pozytywna- powstaje srebro metaliczne, osadzające się w postaci lustrzanej powłoki na szklanej powierzchni naczynia reakcyjnego. Negatywny wynik próby dają ketony, z wyjątkiem ketoz, takich jak fruktoza.
4 5 4
Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-15T23:01:13+01:00
Próba Tollensa - czyli próba lustra srebrowego, reakcja redoks charakterystyczna dla aldehydów ze względy na ich charakter chemiczny. Reduktorem jest grupa CHO która ulega utlenieniu do COOH. Co ważne próby nie można stosować do odróżniania ketoz od heksoz.

Zapis sumaryczny np.:
2[Ag(NH3)2]+ + HCHO + 3OH- → 2Ag↓ + HCOO- + 2H2O + 4NH3
Gdzie 2[Ag(NH3)2] to tzw. odczynnik tollensa a właściwie jon diaminasrebrowy powstający z reakcji Ag2O + 4NH3 + H2O → 2[Ag(NH3)2]+ + 2OH-
2 4 2
2009-12-15T23:07:25+01:00
Próba Tollensa lub próba lustra srebrnego to reakcja służąca do wykrywania aldehydów. Ketony dają negatywny wynik próby, z wyjątkiem cukrów ketoz, takich jak fruktoza. Jednym z niewielu cukrów, które nie dają tej próby jest sacharoza.
Odczynnik Tollensa otrzymuje się dodając roztwór wodorotlenku sodu do roztworu azotanu srebra, a powstający tlenek srebra rozpuszcza się w roztworze amoniaku.

Próbkę ogrzewa się z odczynnikiem Tollensa w probówce. Jeżeli będzie to ogrzewanie bezpośrednio w płomienu, powstanie czarny osad srebra. Natomiast jeśli użyje się łaźni wodnej, na ścianach probówki powstanie cienka, błyszcząca warstwa metalicznego srebra, "lustro srebrowe".