Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-16T10:15:14+01:00
W wielu kulturach drzewo, zwłaszcza iglaste, jest uważane za symbol życia i odradzania się, trwania i płodności.Jako drzewko bożonarodzeniowe pojawiło się w XVI wieku, lecz prawdopodobnie już wcześniej występowało jako rajskie "drzewo dobrego i złego" w misteriach o Adamie i Ewie, wystawianych w wigilię Bożego Narodzenia.
1 5 1
  • Użytkownik Zadane
2009-12-16T10:16:52+01:00
Jeszcze w czasach pogańskich wśród plemion germańskich rozpowszechnił się nietypowy zwyczaj. Chodzi ubieranie choinki. Ludzie wierzyli w wyjątkowe cechy jodły. Mówiono, iż je szpilki zabezpieczają przed zjawami, piorunami i chronią od chorób. Gdy nadchodziły dni przesilenia, a dzień był dłuższy niż wcześniej, ludzie świętowali zwycięstwo życia nad śmiercią. Czcili to zawieszając pod sufitem drzewko iglaste – jemiołę, jodłę, świerk lub sosnę.

W regionach cieplejszych, ludzie korzystali z dostępnych dla nich roślin wiecznie zielonych. Były to na przykład jemioła, bluszcz czy laur. Wykorzystywano je, gdy przygotowywano się do świąt związanych z bogiem urodzaju.

Najstarszy fakt historyczny mówi, iż już w 1419 r. przyozdabiano choinki na święta Bożego Narodzenia. Historia ta dotyczy piekarzy z Fryburga, którzy umieścili świąteczną choinkę w szpitalu Świętego Ducha. Wtedy, do ozdabiania drzewka wykorzystano produkty spożywcze. Choinka ubrana była w jabłka, pierniki itp.

Mniej więcej, w XVI w. ubieranie świątecznego drzewka stało się popularne w cechach i innych stowarzyszeniach. Zaczęto robić to także w takich miejscach jak szpitale czy domy starców.

W niektórych częściach Europy, zwyczaj wykorzystywania choinek w świętach stał się tak powszechny, iż problem wycinania lasów pojawił się jeszcze w średniowieczu. W różnych krajach zastosowano odpowiednie środki, aby chronić lasy przed zupełnym wyniszczeniem.

Do Polski choinki przywędrowały z Niemiec, gdzie zwyczaj ten był wyjątkowo popularny. Stało się to jeszcze w XVIII w.

Dziś zwyczaj ubierania choinki w trakcie świąt Bożego Narodzenia jest znany praktycznie na całym świecie. Choinki stawia się praktycznie wszędzie, począwszy od domów i mieszkań, a kończąc na centrach handlowych. W Polsce praktycznie w każdym gospodarstwie domowym znajduje się chociaż jedna choinka podczas świąt Bożego Narodzenia.
1 5 1
2009-12-16T10:17:10+01:00
Choinka to symbol trwającego życia, zapowiedź odnowy i wzrostu planów. Zwyczaj ustawiania w domach i przystrajania choinek w okresie Bożego Narodzenia pochodzi z Niemiec.
pozdrawiam . ; *
1 5 1