Odpowiedzi

2009-12-16T14:48:23+01:00
Siarczanu VI wapnia CaSO₄
1 . Ca + H₂SO₄ --> CaSO₄ + H₂
2 . CaO + H₂SO₄ --> CaSO₄ + H₂O
3 . Ca(OH)₂ + H₂SO₄ --> CaSO₄ + 2H₂O
4 . Ca(OH)₂ + SO₃ --> CaSO₄ + H₂O
5. CaO+ SO₃ -->CaSO₄
Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-16T14:49:53+01:00
Sposoby otrzymania siarczanu (VI) wapnia:

1. reakcja metalu z kwasem:
Ca+ H2SO4------ CaSO4+ H2

2. reakcja tlenku metalu z tlenkiem kwasowym:
CaO+ SO3------ CaSO4

3. reakcja zoobojętniania:
Ca(OH)2 + H2SO4----- CaSO4+ 2H20

4. reakcja tlenku metalu z kwasem:
CaO+ H2SO4---- CaSO4+ H2O

5. reakcje wymiany:
a) sól z solą np.
K2SO4+ Ca(NO3)2------- CaSO4+ 2KNO3

b) sól z zasadą, np.
Na2SO4+ Ca(OH)2------ CaSO4+ 2 NaOH

c) sól z kwasem, np.:
Ca3(PO4)2+ 3 H2SO4---- 3 CaSo4+ 2 H3PO4