Gdyby król Aleksander Wielki zmrł o 5 lat wcześniej, panowałby 1/4 swego życia.Gdyby żył o 9 lat dłuzej, panowałby połowe swojego życia> Ile lat żył a ile panował Aleksander Wieki?


Zadanie trzeba rozwaizac metoda podstawiania lub przeciwnych wspułczynników

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-16T15:41:34+01:00
X - długość życia Aleksandra Wielkiego
y - długość panowania Aleksandra Wielkiego

Jeżeli x-5 to y = 1/4(x-5)
Jeżeli x+9 to y = 1/2(x+9)

więc układ równań :
y-5 = 1/4(x-5)
9+y = 1/2(x+9)

y-5 = 1/4x- 1,25 => y = 1/4x- 1,25 + 5
y+9 = 1/2x + 4,5

podstawiamy do 2 równania y
1/4x- 1,25 + 5 + 9 = 2/4x +4,5
- 1,25 + 5 + 9 - 4,5 = 2/4x - 1/4x
8,25 = 1/4x | *4
33 = x

y = 1/4*33- 1,25 + 5
y=12

:)
6 3 6
2009-12-16T15:51:17+01:00
X- lata panowania wladcy
y- wiek wladcy

x-5= 1/4y / *4
x+9=1/2y
4x-20=y
x+9=1/2y
y=4x-20
x+9=1/2 * (4x-20)
y= 4x-20]
x+9=2x-10 / -x, +10
x=19
y= 76-20
x=19
y=56
9 1 9