Suknię upiąć szpilkami raz krawcowa chciała,
Lecz pudełko pechowo aż tak odkręcała,
że szpilki jak strzały pomkneły , gdzie chciały
I tylko 3 sztuki w pudełku zostały.
Połowa tych szpilek aż pod stół uciekła
(Nasza bohaterka to się prawie wściekła)
Część piąta tych szpilek na podłoge padła ,
Dziesiąta na sukni przepięknie osiadła,
Dwudziesta pod krzesło zręcznie uleciała,
A nasza krawcowa już lekarza chciała,
Bo dwie ją ukuły w paluszek malutki,
gdy tak odbywały swój lot cichutki.
Ale zbierać zaczeła i liczyć dokładnie,
Bo wszystko zebrać trzeba, co na dół upadnie.
I zbiera i liczy - dziesięciu brakuje!
(...)
ILe było szpilek w pudełku?????

3

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-09-10T19:00:53+02:00
X - wszystkie szpilki

x = 3 + 0.5x + 0.2x + 0.1x + 0.05x + 2 + 10
x - 0.5x - 0.2x - 0.1x - 0.05x = 15
0.15x = 15
x = 100

Odp. Na początku było 100 szpilek
2009-09-10T19:10:06+02:00
X=wszystkie szpilki
działanie:
x=1/2x+1/5x+1/10x+1/20x+3+2+10
sprowadzamy do wspolnego mianownika:
x=10/20x+4/20x+2/20x+1/20x+15
x=17/20x+15
3/20x=15/20/3
x=100
  • Użytkownik Zadane
2009-09-10T21:42:05+02:00
X-liczba wszystkich szpilek

x = 3 + ½x + ⅕x + 1/10x +1/20x + 2 + 10
x - ½x - ⅕x - 1/10x -1/20x = 15
3/20x = 15
x = 100