Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
  • Użytkownik Zadane
2009-12-16T16:25:15+01:00
Witamina A
Wykazuje silne działanie antyoksydacyjne, warunkuje wzrost komórek, utrzymuje zdrowie skóry, i warunkuje prawidłowe funkcjonowanie wzroku. Jej niedobór może powodować kurzą ślepotę, zmiany skórne i paradontozę.
Występuje w: maśle, mleku, wątrobie, jajkach, tranie.

Witamina D
Reguluje gospodarkę wapniowo-fosforanową, odpowiada za kości. Niedobór może powodować krzywicę. Występuje w: tranie, rybach, jajkach, mleku i maśle.

Witamina E
Jest silnym antyoksydantem, chroni naczynia krwionośne i erytrocyty przed uszkodzeniem. Jej niedobór zaburza funkcjonowanie układu rozrodczego, nerwowego i może powodować spadek masy mięśniowej. Zjeść możemy ją w: oleju, sałacie, kapuście

Witamina K
Jest niezbędna w procesie krzepnięcia krwi, wspomaga również funkcjonowanie wątroby. Jej niedobór osłabia krzepliwość krwi.
Występuje w: szpinaku, sałacie, kalafiorze, pomidorkach, oleju. Mleku, jajkach i zbożach

Witamina B1
Bierze udział w budowie serotoniny i hemoglobiny. Bierze udział w tlenowych przemianach węglowodanów, oraz wpływa na zwiększenie glikogenu wątrobowego. Wzmacnia układ odpornościowy. Niedobór powoduje problemu z układem nerwowym i skłonność do infekcji. Występuje w drożdżach, orzechach, chlebie razowym, wątrobie.

Witamina B2
Wpływa na przemianę białek, jest składnikiem wielu enzymów. Wpływa na prawidłowe funkcjonowanie wzroku i układu odpornościowego. Jej niedobór powoduje światłowstręt, łzawienie i skłonność do infekcji. Występuje w drożdżach, wątrobie, rybach, mleku i jajach.

Witamina B3
Bierze udział w przemianie białek tłuszczy i węglowodanów. Powoduje wzrost przepływu krwi.. Jej niedobór powoduje brak apetytu, bezsenność i zawroty głowy. Występuje w mięsie wołowym, rybach, zielonych warzywach i otrębach pszennych

Witamina B5
Odgrywa znaczącą role w przemianie tlenowej tłuszczy i węglowodanów –przez co podnosi wydolność organizmu. Jej niedobór może powodować bule stóp.
Występuje w drożdżach, grochu, mleku, soi i jajkach.

Witamina B6
Jest koenzymem wielu reakcji enzymatycznych oraz odgrywa istotną rolę w przemianie biąłek i glikogenu. Może wpływac na wydzielanie hormonu wzrostu. Działa relaksacyjnie. Jej niedobór może powodować zaburzenia w fuknkcjownowaniu układu nerowowego oraz skłonność do infekcji.
wystepuje w szamanku: Otręby ryżowe, drożdże. pieczywo razowe, mięso wołowe.

Witamina B12
Odgrywa ważną rolę w sntezie DNA. Jest nie zbędna w procesie krwiotwórczym. Jej niedobór powoduje zmiany megablastyczne w czerwonych i białych krwinkach. Wystepowanie: mięso, ryby , jaja, produkty mleczne.

Kwas foliowy
Bierze udział w syntezie DNA. Wpływa na prawidłowy rozwój układu nerwowego i procesy krwiotwórcze szpiku kostnego. Jej niedobór powoduje anemię.
Występowanie: mięso, drożdże, wątroba, owoce.

Biotyna (vit. H)
Odgrywa ważną rolę w metaboliźmie tłuszczy, jak rówinież w utlenianiu aminokwasów, węglowodanów, i tłuszczy. Odgrywa istotną rolę w budowie DNA i RNA. Jej niedobór powoduje znużenie, depresję, bóle mięsni , łuszczenie się skóry.
Występowanie: watroba, drożdże , zboża, produkty mleczne, jaja.

Witamina C
Jest silnym antyoksydantem. Bierze udział w syntezie kolagenu, wspomaga gojenie się ran, reguluje poziom cholesterolu, wzmacnia układ odpornościowy, wzmacnia błony komórkowe.
Jej niedobór powoduje bóle głowy, bóle stawów, szybkie męczenie się, brak apetytu. Wystepuje w czarnej pożeczce, owocach cytrusowych, owocach jagodowych, papryce, pomidorach, dzikiej róży, kapuście.
35 4 35
2009-12-16T16:34:26+01:00
A - wzmacnia oczy i skórę
B1 - rola w oddychaniu tkankowym, pomaga układowi nerwowemu i pokarmowemu
B2 -procesy oddycania komórkowego, prawidłowe funkcjonowanie błoń śluzowych, dróg oddechowych, skóry, układu nerwowego
B3 - odychanie komórkowe, metabolizm węglowodanów, tłuszczy i aminokwasów, niedobór prowadzi do pelagry
B5- metabolizm białek, węglowodanów, tłuszczy, wpływa na regeneracje tkanek, wpływa na ustrój ogólny
B6- metabolizm aminokwasów, tłuszczy, węglowodanów, niedobór powoduje stany zapalne skóry i zbaurzenia układu nerwowego i pokarmowego
B11 - reguluje wzrost i funkcjonowanie komórek, pobudza procesy krwiotwórcze, biosynteza kwasów nukleinowych,
B12 - metabolizm aminokwasów, tłuszczy, węglowodanów, układ nerwowy, tworzenie erytrocytów
B15 - metabolizm melatoniny, obniza poziom cholesterolu, uzyskiwanie energii, wpływa na mięsnie i inne tkanki, zwiększa wydolność fizyczną
C - synteza kolagenu, przeciwutleniacz, regulacja poziomu glukozy.
D - metabolizm wapnia i fosforu
E - przeciwutleniacz w komórce
H - wiązanie dwutlenku węgla
K - modyfikacja białek, fotosynteza u roślin
16 4 16
  • Użytkownik Zadane
2009-12-16T16:35:43+01:00
A - wzmacnia oczy i skórę
B1 - rola w oddychaniu tkankowym, pomaga układowi nerwowemu i pokarmowemu
B2 -procesy oddycania komórkowego, prawidłowe funkcjonowanie błoń śluzowych, dróg oddechowych, skóry, układu nerwowego
B3 - odychanie komórkowe, metabolizm węglowodanów, tłuszczy i aminokwasów, niedobór prowadzi do pelagry
B5- metabolizm białek, węglowodanów, tłuszczy, wpływa na regeneracje tkanek, wpływa na ustrój ogólny
B6- metabolizm aminokwasów, tłuszczy, węglowodanów, niedobór powoduje stany zapalne skóry i zbaurzenia układu nerwowego i pokarmowego
B11 - reguluje wzrost i funkcjonowanie komórek, pobudza procesy krwiotwórcze, biosynteza kwasów nukleinowych,
B12 - metabolizm aminokwasów, tłuszczy, węglowodanów, układ nerwowy, tworzenie erytrocytów
B15 - metabolizm melatoniny, obniza poziom cholesterolu, uzyskiwanie energii, wpływa na mięsnie i inne tkanki, zwiększa wydolność fizyczną
C - synteza kolagenu, przeciwutleniacz, regulacja poziomu glukozy.
D - metabolizm wapnia i fosforu
E - przeciwutleniacz w komórce
H - wiązanie dwutlenku węgla
K - modyfikacja białek, fotosynteza u roślin
11 2 11