Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
  • Użytkownik Zadane
2009-12-16T16:44:35+01:00
Stanisław Lem 1921 - 2006
Stanisław Lem to jeden z największych w historii gatunku pisarzy science fiction, jej odnowiciel, innowator i zarazem klasyk. Fantastyka naukowa przyniosła mu światową sławę i popularność, ale dopiero równoległa do niej twórczość eseistyczna pozwala docenić rozległość horyzontów pisarza i oryginalność jego filozoficznych poglądów na świat, człowieka, a także konsekwencje ludzkich odkryć i wynalazków. Wyobraźnia Lema działa bowiem dwutorowo, co czyni zeń w tej samej mierze twórcę fantastycznych światów i emocjonujących fabuł, co myśliciela zaangażowanego w równie pasjonujący dramat poznania i przebudowy środowiska człowieka. Obie te przygody oświetlają i dopełniają się wzajem, pozwalając czytelnikowi śledzić swe wzajemne uwarunkowania na przestrzeni kilkudziesięciu tomów niezwykłych Dzieł tego pisarza.
44 4 44
  • Użytkownik Zadane
2009-12-16T16:45:43+01:00
Kalendarium
1921 Stanisław Lem urodził się we Lwowie (dzisiaj Ukraina), w rodzinie zamożnego lekarza laryngologa
1932 rozpoczyna naukę w II Państwowym Gimnazjum im. K. S Szajnochy we Lwowie
1939 zdaje maturę
1940-41
studia we lwowskim Uniwersytecie Medycznym
1942 po zajęciu Lwowa przez wojska niemieckie, pracuje jako pomocnik mechanika i spawacz w garażach niemieckiej firmy zajmującej się odzyskiwaniem surowców
1944 po ponownym wkroczeniu armii rosyjskiej kontynuuje studia medyczne
1946
w ramach akcji repatriacyjnej wraz z całą rodziną wyjeżdża do Krakowa
debiutuje nowelą Człowiek z Marsa , drukowaną w odcinkach w "Nowym Świecie Przygód"
podejmuje studia na wydziale medycznym Uniwersytetu Jagiellońskiego
1946-48 współpraca z "Tygodnikiem Powszechnym", gdzie publikuje wiersze i opowiadania
1948 zaczyna pisać swoją pierwszą powieść Szpital Przemienienia
1951 wydaje pierwszą książkę, Astronautów
1953 ślub z Barbarą Leśniak, lekarzem radiologiem
1954 śmierć ojca
1955 Czas nieutracony
1957 Dialogi; Dzienniki gwiazdowe
1959 Eden; Śledztwo
1961 Pamiętnik znaleziony w wannie; Powrót z gwiazd; Solaris
1964 Niezwyciężony; Summa Technologiae
1965 Cyberiada
1966 Wysoki Zamek
1968 narodziny syna
1968 Opowieści o pilocie Pirxie; Głos Pana
1970 nagroda Ministra Spraw Zagranicznych za popularyzację polskiej kultury za granicą
1971 Doskonała próżnia
1972 zostaje członkiem Komisji Polskiej Akademii Nauk "Polska 2000"
1973 Wielkość urojona
1973 nagroda literacka Ministra Kultury i Sztuki, honorowe członkostwo Science Fiction Writers of America
1976 Katar
1976 Nagroda Państwowa I stopnia w dziedzinie literatury, zostaje usunięty z SFWA
1981 otrzymuje doktorat honoris causa Politechniki Wrocławskiej
1981 wprowadzenie w Polsce stanu wojennego
1982 wyjazd na roczne stypendium do Wissenschaftskolleg w Berlinie Zachodnim
1982 Wizja lokalna
1983-88 pobyt w Wiedniu
1986
austriacka nagroda państwowa w dziedzinie kultury europejskiej za rok 1985
1987 Fiasko; Pokój na Ziemi
1988 powrót do Polski
1991 austriacka nagroda państwowa im. Franza Kafki w dziedzinie literatury
1994 zostaje przyjęty w poczet członków Polskiej Akademii Umiejętności
1996 order Orła Białego
1997 honorowe obywatelstwo miasta Krakowa
1998 uhonorowany doktoratami honoris causa: Uniwersytetu Opolskiego, Lwowskiego Państwowego Uniwersytetu Medycznego, Uniwersytetu Jagiellońskiego
2000-03 Okamgnienie; Świat na krawedzi; Tako rzecze Lem; Dylematy
2006 27 marca Stanisław Lem zmarł w krakowskiej klinice.
2006 Rasa drapieżców
20 2 20