Siema potrzebne mi są zadania na dzisiaj oto one:
Zad.1
Średnia artmetyczna pewnych dwóch liczb jest równa 15.
Gdyby jedną z tych liczb zmniejszyć o 2 , a druga zmniejszyć dwukrotnie , to średnia artmetyczna wyniosła by 10.Znajdz te liczby

Zad.2
Hodowca karpi i pstrągów przygotował do sprzedaży 500 ryb , przy czym karpi było o 140 więcej niż pstrągów . Hodowca sprzedał trzy czwarte liczby karpi i dwie trzecie liczby pstrągów .Ile ryb przygotowanch do sprzedazy pozostało u chodowcy ??

Czekam na odpowiedz!!

2

Odpowiedzi

2009-12-16T17:42:32+01:00
Zadanie 1

(a+b)/2=15 - średnia artmetyczna
a-2 -Gdyby jedną z tych liczb zmniejszyć o 2
b/2 - a druga zmniejszyć dwukrotnie

[(a-2)+(b/2)]/2=10 -średnia artmetyczna wyniosła by 10

I tak oto otrzymaliśmy układ 2 równań
(a+b)/2=15
[(a-2)+(b/2)]/2=10


z 1 wyliczam "a":
(a+b)/2=15 |x2
a+b=30
a=30-b

podstawiam obliczone do drugiego równania:
[(30-b-2)+(b/2)]/2=10 |x2
(30-b-2)+(b/2)=20
28-(b/2)=20 |x2
56-b=40
b=56-40 = 16


skoro: a=30-b

a=30 - 16 = 14

Odp: a=14, b=16
Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-16T19:45:28+01:00
X- jedna liczba
y- druga liczba
x-2 -Gdyby jedną z tych liczb zmniejszyć o 2
y:2 - a druga zmniejszyć dwukrotnie

(x+y):2=15
[ (x-2)+(y:2) ] :2 = 10

1/2x+ 1/2y= 15 (*)
(x-2+1/2y) :2 = 10

1/2x+1/2y=15
1/2x-1 +1/4y= 10 / +1

1/2x+1/2y=15 / * (-1)
1/2x + 1/4 y= 11

-1/2x - 1/2y= -15
1/2x + 1/4y= 11
podkreśl i znak dodawania
-1/4y = 4 / : (-1/4) to pomnożyć przez odwrotność czyli (-4)
y=16


1/2x+ 1/2 * 16= 15
y=16

1/2x + 8=15
y=16

1/2x=7 /*2
y=16

x=14
y=16

Odp. Te liczby to 14 i 16. ; )

P.S. Oczywiście wszystkie układy równań zapisz w klamerkach xD aa i rozwiązałam Ci metodą przeciwnych współczynników.

Pzdr. ;d

Licze na najjj ;d