Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-16T17:12:49+01:00
* Liście pojedyncze (proste) – z jedną blaszką liściową. Blaszka ta może być jednak wcinana, lecz wcięcia zwykle nie sięgają centralnej wiązki przewodzącej (nerwu głównego). Liście sieczne, u których wcięcia sięgają nerwu głównego, odróżnić można od złożonych po tym, że odpadają w całości.

Blaszki liści złożonych: a. liść trójlistkowy, b. dłoniasto złożony, c. wachlarzowatopalczasty, d. parzystopierzasty, e. nieparzystopierzasty z wąsami, f. podwójnie nieparzystopierzasty

* Liście złożone – mają wiele blaszek liściowych (listków) osadzonych na wspólnej osi, czyli osadce. Listki opadają osobno. Są charakterystyczne dla niektórych rodzin roślin naczyniowych (np. dla bobowatych) oraz podklasy paproci. Wśród liści złożonych wyróżnia się:
o dłoniasto złożone – listki promieniście odchodzą od końca ogonka liściowego (np. konopie Cannabis, kasztanowiec Aesculus),
+ trójlistkowe dłoniasto złożone – trzy listki odchodzą od końca ogonka liściowego lub nasady liścia (np. koniczyna Trifolium),
o pierzasto złożone – listki umieszczone są wzdłuż pojedynczej osadki,
+ nieparzystopierzaste – osadka jest zakończona listkiem (np. jesion Fraxinus, może być też wąs czepny jak u grochu Pisum),
# trójlistkowe nieparzystopierzaste – tylko 1 para bocznych listków na osadce i jeden listek na końcu osadki (oddalony od listków bocznych) – np. u lucerny Medicago,
+ parzystopierzaste – osadka nie zakończona jest listkiem (np. mahoniowiec Swietenia)
o przerywanopierzaste – listki duże poprzedzielane są listkami małymi (np. glistnik Chelidonium),
o wielokrotnie złożone – poza główną osią (osadką) mają oś 2, czasem 3 rzędu i odpowiednio listki ułożone na dodatkowych, bocznych osiach liści (np. marchew Daucus, długosz Osmunda).
11 1 11
2009-12-16T17:19:30+01:00
JEŚLI ŹLE NAPISZE, NIE DAWAJ SPAMU, BO MIAŁAM TO DAWNO TEMU !

pojedyncze :
- dąb
- klon


złożone :
- konopia
- kasztanowiec
- koniczyna
- jesion
- marchew
- długosz
9 3 9