A) Ile wody należałoby dolać do 3 kog ośmioprocentowej solanki aby otrzymać roztwór pięcioprocentowy ?
b) z solanki czteroprocentowej odparowano 3kg wody . Otrzymana solanka ma stężenie 10%. Ile waży ta solanka ?
c)Ile soli należy dosypać do 9kg solanki o stężeniu 2% aby otrzymać solankę o stężeniu 10% ?

Prosiłabym z dokładnym omówieniem :)
Dziękuję

3

Odpowiedzi

2009-12-16T20:00:01+01:00
3kg -solanka
8% -stężenie
0,24kg -zawartość substancji

dodajemy
xkg wody
0%
0kg

otrzymujemy
3+x
5%
0,24kg

0,24=0,05(3+x)
x=1,8kg i tyle wody należy dodać


x
4%
0,04x

dodajemy
-3kg
0%
0

otrzymujemy
x-3
10%
0,04x

0,04x/(x-3)=10%/100%
x=5kg


9kg
2%
0,18kg

dodajemy
x
100%
x

otrzymujemy

9+x
10%
0,18+x

0,18+x/9+x=10%/100%
x=0,8kg
2009-12-16T20:00:09+01:00
A)
8% z 3kg 0,08*3=0,24
x- woda
0,24-5%
x+3-100%
x+3=0,24*100%/5%
x+3=4,8
x=4,8-3
x=1,8
nalezy dodac 1,8kg wody
1 5 1
Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-16T20:10:53+01:00
A)
3kg = 3000g
roztwór 8% to taki, w którego 100g jest 8g substancji, więc substancji w 3000g jest
8*3000 /100 = 240g

Cp = ms/mr *100(%)
ms = Cp*mr /100(%)

240/3000+x * 100% = 5%
240*100% = 150 + 5%x / * 100 (mnożymy obydwie strony)
24000 = 15000 + 5x
9000 = 5x
x = 9000/5 = 1800g = 1,8kg

b)
4%x = 10%*(x - 3)
0,04x = 0,1*(x - 3)
0,04x = 0,1x - 0,30 / * 100 (mnożymy obydwie strony)
4x = 10x - 30
30 = 10x - 4x
30 = 6x / : 6 (dzielimy obydwie strony)
x = 5kg

c)
x - ilość kg soli
0,02*9+x = 0,1*(9+x)
0,18 + x = 0,9 + 0,1x / * 100 (obydwie strony)
18+100x = 90+10x
90x = 72
x = 72/90 = 0,8kg

5 5 5