1. Zegar na wieży ratusza wskazuje pełną godzine. Mniejszy kąt srodkowy , jaki tworzą wskazówki tego zegara stanowie 20 % wiekszego kata srodkowego zawartego miedzy wskazówkami tego zegara. Którą godzinę wskazuje zegra ?

2. Naryzuj figurę o polu ( 18 - 3 pi ) cm kwadrarowych

Proszeeee ! :**
Bo to na jutro ;)
Z góry thx ;) ;)

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-16T21:49:31+01:00
ZADANIE 1.

α - mniejszy kąt
β - większy kąt

α + β = 360° → 0,2β + β = 360°
0,2β = α β = 300°
α = 60°

Wskazówka minutowa stoi pionowo zwrócona w górę, natomiast wskazówka godziny odchyla się 60° w lewo albo w prawo od wskazówki minutowej.

W ciągu godziny wskazówka godzinowa pokonuje drogę kątową równą 360°/12(godzin) czyli 30°.

Jeżeli wskazówka godzinowa odchyla się 60°, to na podstawie powyższego rozważania odchyla się o 2 godziny (2×30°).

Odchylając się w lewo o 2 godziny będzie wskazywała godzine 10 rano lub 22, a jeżeli w prawo to wskaże godzinę 14 po południu albo 2 w nocy.

Odpowiedź:
Zegar wskazuje godzinę:
10
lub
22
lub
2
lub
14


ZADANIE 2.
Polem wynoszącym 3π może być koło o promieniu √3 ≈1,7cm
Polem o powierzchni 18 może być prostokąt o bokach długości 4cm i 4,5cm.

Narysuj podany prostokąt, następnie w nim cyrklem okrąg o podanej długości promienia. Zakreskuj pole między krawędzią okręgu a krawędzią prostokąta. Zakreskowane pole wynosi 18 - 3π cm²
1 1 1
2009-12-16T21:54:28+01:00
A)

20%x=y
x+y=360°

x-360°=0
0,2x=y
_______
1,2x-360°=0
1,2x=360°
x=300°

360°:12=30°
60°:30°=2h

Odp. Zegar wskazuje 2.00

b)

P(okręgu)=πr²
P(okręgu)=π√3²
P(okręgu)=3π

P(kwadratu)=a*b
P(kwadratu)=3*6
P(kwadratu)=18

obrazek w załączniku :)
1 5 1