1. Pod jakim kątem będą padały promienie słoneczne w Bagdadzie w pierwszym dniu zimy? (obliczenia + wyjaśnienie)

2. Gdzie będzie Karol, jeżeli u niego jest 16.30 a w Nowym Orleanie jest 10.00 i promienie słoneczne padają pod kątem 18 stopni 30' w pierwszym dniu zimy? (obliczenia + wyjaśnienie)

Tylko bez głupich komentarzy.
NA JUŻ!

3

Odpowiedzi

2009-12-17T10:25:34+01:00
1.
Wzór do tego to:
h = 90 - ρ (+-23.27') <---w zaleznosci czy chodzi o 1 dzień zimy, lata czy równonoc i na której półkuli.
Bagdad leży na 33 stopniu i 22' N, więc takie będzie nasze ρ ( stopnie będe oznaczał jako *)

h = 90* - 33*22' - 23*27' (gdyż jest to przesilenie zimowe na pólkuli północnej)
h = 57*38' - 23*27'
h = 24*9' --> wysokość słońća nad Bagdadem

2.
różnica czasu miedzy miejscami wynosi +6.5h więc zamieńmy to na stopnie:
1h = 15*
30min = 7*30'

6.5h = 97*30' -->
czas rośnie w kierunki wschodnim,a skoro długość geograficzna nowego orleanu to 90*4' miasto szukan znajduje się już na półkuli wschodniej, tak więc:
97*40' - 90*4' = 7*36' ---> tyle stopni za południkiem 0 leży szukane miasto (7*36'E)

mamy podaną wsyokość słońća nad horyzontem więc zmienimy wzór
h = 90 - ρ (+-23*27')
na taki którym wyliczymy szerokość (ρ):
ρ = 90* - h (+- 23*27')
ρ = 90* - 18*30' - 23*27'
ρ = 81*30' - 23*27'
ρ = 58*3'N

Karol znajduje się więc na spółrzędnych 58*3'N 7*36'E.

Jeśli ci sie podoba daj najlepszą odpowiedź
Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-17T11:07:31+01:00
1.
Współrzędne Bagdadu· · 33°15'45″N 44°14'04″E≈ 33⁰15'N 44⁰ 15'E (wiem,że w przybliżeniu wygląda to trochę inaczej, ale załóżmy, że współrzędne są wzięte z atlasu).
interesuje nas szerokość geograficzna, czyli 33⁰ 15' N
wzór:
kąt 90⁰-φ-23⁰ 27' S
φ- nasza szerokość ( 33⁰ 15' N )
podstawiamy do wzoru:

kąt 90⁰-33⁰15'-23⁰ 27'S= 90⁰-56⁰42'= 33⁰18'S

odp. w pierwszym dniu zimy w Bagdadzie promienie słoneczne padają po kątem 33⁰18' S. ( S- dlatego, że w pierwszym dniu zimy promienie słoneczne padają na półkulę południową).
2.
jezeli w N. O. jest 10:00, a karol ma 16:30 to musi to być gdzieś na wschód ( na prawo) od N.O.
liczymy różnicę czasu. 16:30-10:00=6 h 30 min.
1h.....to........15⁰
6h.....to........x (liczymy na razie tylko pełne godz.)

z proporcji wyliczamy x,

x=6h * 15⁰/1h= 90⁰ ( 90 stopni na wschód od nowego orleanu. to nie jest jeszcze długosc geogr. karola)
teraz minuty ( również z proporcji)
jeżeli 1⁰ ............to............4 minuty
to.....x..............to.............30 min.
x=30 min. *1⁰/ 4 min.=7⁰ i 30'
lub
1h.....to......15⁰
0,5 h....to....7⁰ i 30'
teraz dodajemy:
90⁰ + 7⁰ i 30'=97⁰ 30'
wspol. N.O. 29°57'53″N 90°04'14″W≈ 30⁰ N 90⁰ W
od N.O. odejmujemy 97⁰ 30' (na mapie od N. O. przesuwamy się w prawo, mijamy południk 0⁰ i zostaje nam jeszcze 7⁰ i 30')
poludnik, na którym zajduje sie karol to 7⁰ i 30' i zmieniła nam sie dlugosc na E, ponieważ minelismy południk 0 stopni.
teraz szerokosc:
wzór:
kąt 90⁰-φ-23⁰ 27' S ( nie znamy fi, ale znamy kat padania promieni slonecznych 18⁰ 30'

90⁰-φ-23⁰ 27' =18⁰ 30'
90⁰-23⁰ 27'-18⁰30'=φ
48⁰ 03'=φ
odp. karol bedzie w miejscu o wspol. 48⁰ 03' N i 7⁰ 30' E.


1 5 1
2009-12-17T14:20:42+01:00
Bagdad (33N)
90-33+23stopnie27min=99stopni33min
Odp:Słońce widać pod katem 99stopni33min.
2.Nowy Orlean(90W)
6,5h=390min.
390min.÷4=97,5stopni
dł. geogr. Karola - 7stopni 30min.E
90-x+23st.27min.=18stopni30min.
90-23st.27min.-18st.30min.=x
48st3min.
Odp współrzędne Karola to 7st.30min.E,48st3min.N