Odpowiedzi

2009-12-16T22:32:51+01:00
CnHm + (n+m/4)O2 --> nCO2 + m/2H2O
poniwaz do spalenia 1 mola węglowodoru zużyto 168 dm^3 O2 to
(n+m/4)*22,4=168 (II)
rozwiązując ukł. równań I i II otrzymuje się n=5 i m=10
czyli wzór to C5H110 - penten
31 4 31
Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-16T22:34:55+01:00
CxHy + (x+y/4) O2 -> x CO2 + y/2 H2O
M = 12x+y
168 dm3 to jest 7,5 mola O2 (1 mol to 22.4 dm3).

Czyli dostajemy prosty uklad rownan:

12x+y = 70
x+y/4 = 7.5 => 4x+y=30

Odejmujemy sobie oba rownania (zredukuje nam sie y)

12x-4x+y-y = 70 - 30
8x = 40
x=5

12*5 + y = 70
y = 70-60 = 10

Czyli teraz wiemy ze jest to weglowodor o wzorze C5H10


10 3 10