Krótka charakterystyka Sienkiewicza.
Dam naj!

Gdzie studiował, z 5 najlepszych dzieł nazwa +rok nic więcej,co robił i gdzie to robił.
cos o zonie jak miał, dzieciach ... tak ogólnie to co najważniejsze na 7-10 zdań dłuższych lub 13 -15 krótkich.

3

Odpowiedzi

2009-12-16T22:53:00+01:00
Po ukończeniu gimnazjum w Warszawie Henryk Sienkiewicz studiował prawo, filologię i historię w Szkole Głównej i na Uniwersytecie Warszawskim. W czasie studiów współpracował z "Przeglądem Tygodniowym".
1.W 1880 r. napisał opowiadanie "Za chlebem".
2.Wielki sukces przyniosła Henrykowi Sienkiewiczowi opublikowana w 1884 r. powieść historyczna "Ogniem i mieczem".
3.Od grudnia 1884 do września 1886 r. w dzienniku " Słowo" drukowano "Potop".
8 3 8
Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-16T22:56:02+01:00
Henryk Sienkiewicz - pseudonim Litwos, urodzony 5 maja 1846 roku w Woli Okrzeńskiej (Podlasie), zmarł 15 listopada 1916 roku w Vevey (Szwajcaria); powieściopisarz, nowelista. Chodził do gimnazjum i studiował na wydziale prawnym, a następnie filologiczno-historycznym szkoły głównej UW. Związał się z prasą i dziennikarstwem jako współwłaściciel dwutugodnika Niwa i redaktor dziennika Słowo. W latach 1876-1878 był korespondentem Gazety Polskiej w Ameryce Północnej. NA 25-lecie pracy twórczej dostał od społeczeństwa majątek w Oblęgorku pod Kielcami, zastał go tam wybuch I wojny światowej. Wyjechał do Szwajcarii. Organizował komitet pomocy ofiarom wojny w polsce. Laureat nagrody Nobla w 1905 roku za powieść Quo Vadis.
Dzieła: Janko Muzykant, Z pamiętnika Poznańskiego nauczyciela, Sachem, Ogniem i Mieczem, Potop, Quo Vadis, Pan Wołodyjowski, Krzyżacy, W pustyni i w puszczy.
Streściłam ile się dało;]
23 4 23
2009-12-16T23:07:59+01:00

STUDIA

1866 25 pazdziernika zlozyl egzaminy i zostal sudentem- najpierw na wydziale prawnym, a nastepnie, zgodnie z zyczeniem matki, na lekarskim. Radosc nie trwala dlugo juz 4 lutego 1867 roku Sienkiewicz przeniosl sie na wydzial filozoficzny w Szkole Glownej Warszawskiej.

DZIELA

Potop 1884-1886, Pan Wolodyjowski 1877-1888
Quo vadis 1895-1896
Krzyzacy1897-19000
W pustyni i w puszczy 1911

ZONA

Ona byla piekna madrai tak radosna,on byl niezbyt zamoznym, ale bardzo utalentowanym i znanym pisarzem, stojacym u progu wielkiej slawy.
Historia milosci Henryka Sienkiewicz i Marii Szetkiewiczowny moglaby stac sie fabuła romansu lub melodramatu: najpierw zakochani musieli pokonac opor rodzicow panny, pozniej na drodze ich szczescia stanela smiertelna choroba.
Maria(1855-1885) Marzyla o studiowaniu chemii, jej rodzice planowali nawet pzreprowadzke do Szwajcarii gdyz tam znajdowal sie jedyy w Europie uniwersytet przyjmujacy kobiety w poczet studentow.
Porzucila wszystkie te plany, by stanac u boku wielkiego pisarza. Maz odwdzieczyl sie jej ogromnym poswieceniem, troskliwie ja pielegnujac w ostatnich miesiacach zycia.
Zmarla na gruzlice 19 paz. 1885 w Falkenstein .

DZIECI

Henryk Jozef i Jadwiga ( mlodsza o 1.5 roku), dzieci wychowaly sie u dziatkow Wandy i Kazimierza Szetkiewiczow.




p.s Starczy.? odpowiedzialam na wszystkie pytanka =)
pozdrawiam
4 3 4