Witam, zadania z fizyki dla ambitnych

nie potrzebuję rozwiązania ale mam za dużo punktów. extra punkty dostanie osoba która zadania rozwiąże poprawnie oraz wskaże właściwą drogę do rozwiązań.

zadanie 1.

Woda jest wypompowywana z szybu o głębokości H i o powierzchni przekroju S. Powierzchnia wody znajduje się na głębokości h. Rura przez którą woda jest wysysana za pomocą pompy ma przekrój x. Jaka powinna być moc pompy, aby woda mogła być usunięta z szybu w czasie t?


Zadanie 2.

Na nieważkiej nici o długości l = 10m wisi klocek o masie M = 1kg. Klocek zostaje przebity przez kulę o masie m = 20g lecącą, do chwili trafienia klocka, poziomo z prędkością v = 1km/s. Obliczyć, o jaki kąt odchyli się nitka, na której wisi klocek, jeżeli siła tarcia w klocku wynosi T = 10^5 (10 do piątej) N, a w klocku kula przebywa drogę 7,5cm.

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-09-12T15:06:23+02:00
DANE
H h t
OBL moc P
ZAD 1
Najpierw oblicze prace aby podniesc
wode z glebokosci x na zero

W=∫dw=∫(od h do H)sgρxdx=1/2Sgρ(H²-h²)
Przekroj rury x nieistotny bo pomijamy opory rychu

P=W/t=1/2Sgρ(H²-h²)/t

UWAGA:

Glebokosc H powinna byc mniejsze teoretycznioe od 10m
praktycznie od 6m - ze wzgl nja cisn. atmosferyczne.
W przeciwnym razie nalezy zastosowac pompe zatopiona. !!!

ZAD 2
l = 10m
M = 1kg.
m = 20g
v = 1km/s=1000m/s
T = 10^5 (10 do piątej) N,
s= 7,5cm=0.075

OBL α

zadanie rozwiaze metoda energetyczna
praca sily tarcia W=Ts
Energia klocka E=Mgh+1/2MVk² ale Vk bedzie zero w momencie zatrzymania
/zakladam ze kula przelatuje przez klocek/

W=E
Ts=Mgh
Ts=Mg(l-lcosα)
Ts=Mgl(1-cosα)
1-cosα=Ts/Mgl
cosα=1-Ts/Mgl=1-10⁵*0.075/(1*9,81*10)
cosα=1-750/9,81=-75

WNIOSEK

Przy tak zadanych danych klocek zacznie sie obracac.
Warunek rozwiazalnosci


Zadanie wymaga dokladnej analizy i podania warunkow
rozwiazalnosci

Moze jutro bede mial wiecej czasu . Zadania b. ciekawe ale wykladaja mi
na zadania dla szkoly wyzszej

pozdrawiam

Hans

  • Użytkownik Zadane
2009-09-12T16:00:44+02:00
P=?
P=W/t
W=∫dw=∫(od h do H)sgρxdx=1/2Sgρ(H²-h²)

P=W/t=1/2Sgρ(H²-h²)/t

ZAD 2
l = 10m
M = 1kg.
m = 20g=2*10⁻²kg
v = 1km/s=1000m/s
T = 10⁵N
s= 7,5cm= 7,5*10⁻³m


praca sily tarcia W1=Ts
Praca wykonana przez Klocek W2=Mgh