Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-17T14:24:54+01:00
Wojny ze Szwecją w XVII w. były niebezpieczne ponieważ szwedzi dysponowali ogromną armią (jedna z najpotężniejszych w ówczesnej Europie), wiele krajów było skłonnych do podpisywania aktów, traktatów oraz pomocy militarnej ze szwecją.
Doprowadzało to do tego że kraj polski był nie tylko atakowany z morza lecz i z zachodu wschodu oraz południa.
Pozostaje jeszcze sprawa szlachty która nie przystąpiła do walki gdyż oczekiwała nowych przywilejów. Doprowadziło to że Polska wręcz za darmo oddawała terytorium.

Mam nadzieję że oto CI chodziło.
Pozdrawiam :P
2009-12-17T14:24:17+01:00
- rywalizacja o panowaie nad Bałtykiem
-pretensje Zygmunta 3 Wazy do tronu w Szwecji , gdzie został zdetronizowany na rzecz Karola Sudermańskiego
-Szwcja posiadała mocną , bitna armie i dobra flote
-brak ziem pod uprawę-Zygmunt 3 Waza włączył Estnię do Polski


Skutki:
-wyniszczenie ziem polskich
-uniezależnienie sie od Prus w 1657
-wzrost znaczenia oligarchii magnackiej spiskującej przeciw królowi
-wpływ wojny 30-letniej - potwierdzenie potęgi Szwecji i Francji w Europie


Mam nadzieje że ci pomogłam
Pozdrawiam Kasia
2009-12-17T14:26:10+01:00
Szwecja była wielkim i bardzo rozwiniętym krajem.
Znacznie przewyższała Polskę w wojsku,gospodarce.
Ponad to Szwecja była o wiele bogatsza od Polski.
Żołnierze szwedzcy byli uzbrojeni w broń palną i mieli przewagę na polu walki.

Po zagarnięciu północnych ziem polskich Szwedzi traktowali
Polskę jako kraj całkowicie podbity, dlatego łupili i podpalali osady,miasteczka a nawet zamki.

Wojna spowodowała ogromne zniszczenia materialne,kulturowe
Ludność Polski spadła prawie o 1/3 a na terenach Rzeczpospolitej szerzyły się choroby i epidemie.