Odpowiedzi

2009-09-12T16:17:24+02:00
1) "Ale uważaj na siebie i nie spoufalaj się z chłopami, bo kto się zada z plewami, tego świnie zjedzą."
2)"Na ziemi się bowiem znowu poczuł, na ojcowem i praojcowej grudzi, między swoimi, to i nie dziwota, co radowała mu się dusza i każde bicie serca zdało się wołać na świat cały mocno i radośnie:

»Dyć znowu jestem! Jestem i ostanę! «

Prężył się w sobie, gotów dźwignąć się na to nowe życie, którym już szedł ojciec, jakim przeszły dziady i pradziady, i tak samo jak oni pochylał bary, by wziąć ciężki trud i ponieść go nieulękle i niestrudzenie, aż póki Pietruś nie zastąpi go z kolei...

Tak już być musi! Młody po starym, syn po ojcu, a posobnie, a cięgiem dopóki Twoja wola, Jezu miłosierny” - dumał surowo «.”
3 3 3
Najlepsza Odpowiedź!
2009-09-12T18:57:41+02:00
„Pon się boją we wsi ruchu.
Pon nos obśmiewajom w duchu”.

Niech na całym świecie wojna,
byle polska wieś zaciszna,


„ (…) tak by się nam serce śmiało
do ogromnych, wielkich rzeczy,
a tu pospolitość skrzeczy (…)”.byle polska wieś spokojna”

„Myśmy wszystko zapomnieli;
mego dziadka piłą rżnęli…
Myśmy wszystko zapomnieli”.




Wciąż żywe zarówno wśród środowiska inteligencji, jak i chłopskiego, są wspomnienia krwawych wydarzeń rzezi galicyjskiej z 1846 roku. Jest to jedna z przyczyn niechęci, a wręcz nieufności inteligencji do chłopów. Nawet Pan Młody, który jest chłopomanem nie może zapomnieć wydarzeń, które dotknęły jego rodzinę:
„(…) panowie
duża by już mogli mieć
ino oni nie chcom chcieć”.

3 4 3