Hej ;*
1.Oblicz siłę wyporu działającą na kawałek aluminium w kształcie prostopadłościanu o wymiarach 1,5cm X 3cm X 6cm zanurzonego w wodzie, a potemw aluminium. (Wszytskie obliczenia!)
2. Kiedy zanurzenie barki rybackiej będzie większe - czy wtedy, gdy plywa po rzecze czy po morzu? Uzasadnij.
3. Wyjaśnij, dlaczego statki i okręty zbudowane z metalu nie tona, mimo, ze ich gestosc jest wieksza od gestosci wody.
Daje tyle pkt. bo pilne, na teraz.! ;D
z gory dzieki ;*
daje naj. ;]

3

Odpowiedzi

2009-12-17T15:40:53+01:00
Zad2

Zanurzenie barki w wodzie morskiej będzie mniejsze z powodu większej gęstości wody morskiej w porównaniu z rzeczną.

Zad3

Bo działa na nie wypór hydrostatyczny równy ciężarowi cieczy wypartej przez kadłub.

Siła tego wyporu jest równa ciężarowi statku.

Pytanie jest trochę śmieszne gdyż statek nie jest kawałkiem pełnego metalu, gdyby nim był poszedłby na dno, zanim ktoś zdążyłby zadać takie pytanie.
1 1 1
Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-17T19:28:10+01:00
1.
Dane: Szukane:
a = 1,5cm Fw1(siła wyporu nafty)
b = 3cm Fw2(siła wyporu wody)
c = 6cm
g = 10m/s²
d wody = 1g/cm³
d nafty = 0,8g/cm³

Fw = dVg
Fw1 = d nafty*Vg
V = abc
Fw1 = d nafty*abcg
Fw1 = 0,8g/cm³*1,5cm*3cm*6cm*10m/s²
Fw1 = 21,6g*10m/s²
Fw1 = 0,0216kg*10m/s²
Fw1 = 0,216N

Fw2 = d wody*V*g
Fw2 = d wody*abc*g
Fw2 = 1g/cm³*1,5cm*3cm*6cm*10m/s²
Fw2 = 27g*10m/s²
Fw2 = 0,027kg*10m/s²
Fw2 = 0,27N
2.
Wtedy gdy pływa po rzece ponieważ woda morska jest słona przez co jej wypornośc jest większa. Dlatego braka zanurzy się bardziej w wodzie w rzece gdzie wypornośc jest mniejsza
3.
Bo działa na nie wypór hydrostatyczny równy ciężarowi cieczy wypartej przez kadłub. Siła tego wyporu jest równa ciężarowi statku
6 4 6
2009-12-17T20:20:18+01:00
D(ro)wody=0.998 g/cm³

V=1,5×3×6=27cm
F(wyporu)=0,998(d)×10(g)×27(v)
F=269,46N(w wodzie)

F=2,79(d|aluminium)×10(g)×27(v)
F=753,3N(w aluminium)

2.Zanurzenie barki rybackiej będzie większe w wodzie słodkiej - rzece, bo woda ta zawiera śladowe ilości soli, która zwiększa siłę wyporu, a że morze ma duże stężenie soli to zanurzenie barki będzie stosunkowo mniejsze.

3.Statki takie nie toną, bo kształt jaki im nadano ma o wiele większą pojemnośc(materiał + np. powiertrze) niż sam mateiał z którego wykonano tem statek. Im większa jest objetośc tej gryły tym większa sila wyporu - cialo nie tonie.
3 3 3