W torebce były irysy i krówki.Z bliżej nieznanych przyczyn z torebki zniknęła połowa irysów i trzecia część krówek, łącznie 18 cukierków.W rezultacie w torebce zostało tyle samo irysów co krówek.Ile cukierków zostało w torebce?
Proszę o rozwiązanie tego zadania układem równań sposobem przeciwnych współczynników.

2

Odpowiedzi

  • Użytkownik Zadane
2009-12-17T17:54:05+01:00
Ile krówek zniknęło
18/3=6
ile irysow zniknelo:
6*2=12
ile krówek bylo:
6*3=18
ile bylo irysow:
12*2=24
ile zostalo krowek:
(18/3)*2=12
ile zostalo irysow:
24/2=12
ile lacznie jest cukierkow:
12+12=24
Najlepsza Odpowiedź!
  • Użytkownik Zadane
2009-12-17T18:28:52+01:00
X-liczba irysów
y=liczba krówek

1/2x=liczba irysów,które zniknęły
1/3y=liczba krówek które zniknęły

1/2x=liczba irysów,które zostały w paczce
2/3y=liczba krówek,które zostały w paczce


½x=⅔y
½x+¹/₃y=18

1/2x-2/3y=0 |* (-1)
1/2x+1/3y=18

-1/2x+2/3y=0
1/2x+1/3y=18
_____________
= y=18

1/2x+1/3*18=18
1/2+6=18
1/2x=12 |: 1/2

x=6

ODP: zostało 6 cukierków?:P