1. Oblicz, zamieniając ułamki zwykłe na dziesiętne.
3,9 +1/25 =
3,65 - 1 i 2/5 =
65,8 - 3/20 =
7/8 - 0,15 =
17 i 3/4 + 1, 7 =
2,5 - 2/5 =
3 i 1/8 - 0,2 =

2. Oblicz :
3,6 + 2/3 =
4 i 1/8 - 1,11 =
2,75 + 2/7 =
0,125 - 1/9
3 i 1/3 - 3,3 =
1 i 1/5 - 0,09 =

to " / " to kreska ułamkowa.
z góry bardzo dziękuję. : )

2

Odpowiedzi

2009-09-13T09:47:34+02:00
1.
3,9 +1/25 = 390/100 + 4/100 = 394/100
3,65 - 1 i 2/5 = 365/100 - 140/100 = 225/100
65,8 - 3/20 = 658/100 - 15/100 = 643/100
7/8 - 0,15 = 700/800 - 120/800 = 580/800
17 i 3/4 + 1, 7 = 68/4 + 71/10 = 680/40 + 68/40 = 612/40
2,5 - 2/5 = 25/10 - 4/10 = 21/10
3 i 1/8 - 0,2 = 25/8 - 2/10 = 125/40 - 8/40 = 117/40

2.
3,6 + 2/3 = 36/10 + 2/3 = 118/30 + 20/30 = 138/30
4 i 1/8 - 1,11 = 33/8 - 111/100 = 3300/800 - 888/800 = 2422/800
2,75 + 2/7 = 275/100 + 2/7 = 1925/700 + 200/700 = 2125/700
0,125 - 1/9 = 125/1000 - 1/9 = 1125/9000 - 1000/9000 = 25/9000
3 i 1/3 - 3,3 = 10/3 - 33/10 = 100/30 - 99/30 = 1/30
1 i 1/5 - 0,09 = 6/5 - 9/100 = 120/100 - 9/100 = 111/100
15 4 15
Najlepsza Odpowiedź!
2009-09-13T10:12:58+02:00
3,9 +1/25 =3,9+0,04=3,94
3,65 - 1 i 2/5 =3,65-1,4=2,25
65,8 - 3/20 =65,8-0,15=65,65
7/8 - 0,15 =0,875-0,15=0,725
17 i 3/4 + 1, 7 =17,75+1,7=19,45
2,5 - 2/5 =2,5-0,4=2,1
3 i 1/8 - 0,2 =3,125-0,2=2,925



a)3,6 + 2/3 =3i6/10+2/3=3i18/30+2/30=3i20/30
4 i 1/8 - 1,11 =4,125-1,11=3,015
b)2,75 + 2/7 =2i75/100+2/7=2i525/700+200/700=2i725/700=3i25/700
c)0,125 - 1/9=125/1000-1/9=1125/9000-1000/9000=125/9000
d)3 i 1/3 - 3,3 =3i1/3-3i3/10=3i10/30-3i9/30=1/30
1 i 1/5 - 0,09 =1,2-0,09=1,11


a),b),c),d) (w tym przykładzie nie można zamienić na ułamek dziesiętny więc trzeba zrobić ułamkiem zwykłym)



Jeśli nie wiesz jak to zrobić , oto przykład:

65,8-3/20=65,8-0,15=65,65

ten u góry to licznik, a na dole mianownik. Wystarczy licznik podzielić przez mianownik i wyjdzie ci: 3:20=0,15



Pozdrawiam ^^
14 4 14