1.Ojciec jest o 28 lat starszy od syna. Dwa lata temu był od niego trzykrotnie starszy. Ile lat ma ojciec a ile syn ?

2.Ojciec ma 2 razy tyle lat ile w sumie mają jego dwaj synowie. Starszy syn ma 11 lat za 20 lat ojciec bedzie miał tyle lat ile bedą mieli w sumie obaj synowie. Ile lat ma ojciec a ile syn ?

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-17T18:35:49+01:00
1.
x - wiek syna
x + 28 - wiek ojca
x + 28 - 2 = 3(x - 2)
x + 26 = 3x - 6
- 2x = - 32
x = 16

Syn ma 16 lat, ojciec 44.

2.
11 - wiek starszego syna
x - wiek młodszego syna
2(x + 11) - wiek ojca
31 + x + 20 = 2(x + 11) + 20
51 + x = 2x + 22 + 20
51 - 22 - 20 = -x + 2x
9 = x

Synowie mają 9 i 11 lat, ojciec ma 40.
2009-12-17T18:36:57+01:00
Zad1
x- wiek syna
y- wiek ojca

ukladasz uklad rownań
x= y-28
y-2=3x

y-2=3y-84
-2y= -82
y= 41

zatem x = 13

Odp syn ma 13 lat , ojciec 41 lat

Zad2
x- wiek ojca
y- wiek syna

rowniez uklad rownan
x=2(y+11)
20 + x = y+20 + 11+20

20 +2y +11 = y +51
y= 51- 31
y= 20

zatem x = 2(20+11) = 62

Odp ojciec ma 62 lata , syn ma 20 lat

mam nadzieje ze pomoglem ;]