Prosze razem ze sprawdzeniem jednostki, na dziś pilne!!!


1. Wyznacz o ile stopni ogrzeje się kula stalowa o masie 0,2kg pędząca z szybkością 100m/s po zderzeniu z betonowym murem. Przyjmij że tylko 60% energii mechanicznej pocisku zamienia się w energię wewnętrzną.

2. W wannie znajduje się 200 l wody o temp. 25 stopni C. Oblicz ile wody o temp. 80 stopni C trzeba dolać, aby otrzymać temp. 38 stopni C.

z góry dziękuje ! :)
pilne ;)

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-17T18:33:47+01:00
Ta kula ma energię kinetyczną równą:

Ek=(m*v^2)/2=(0,2*100^2)/2=(0,2*10000)/2=1000J

Z czego 60% po zderzeniu zamienia się w ciepło.
Przyjmuje tu że cała energia kinetyczna jest energią mechaniczną kuli.

Q=60% z 1000J=600J

Q=m*Cw*dT
dT=Q/m*Cw

dT=600/0,2*460=(około) 6,5 st C
  • Użytkownik Zadane
2009-12-17T20:26:23+01:00
2)
m1=200kg (gęstość wody pozwala nam od razu przyjąć 200kg zamiast 200l)
t1 = 25'C
tk = 38'C
t2 = 80'C
Cw = 4200 J/(kg*'C)
m2=?

Zgodnie z bilansem cieplnym:
Q1=Q2
Cw*m1*(tk-t1)=Cw*m2*(t2-tk)
m1*tk - m1*t1 = m2*(t2-tk)
m2 = (m1*tk - m1*t1)/(t2 - tk)
m2 = (200*38 - 200*25) / (80 - 38)
m2 = 2600/42
m2 ~ 62kg

Odp. Trzeba dolać ok 62l wody ;]