1. Bartek i tata bartka mają razem 45 lat. Gdy urodził się bartek, jego tata miał 25 lat. Ile lat ma Bartek, a ile jego tata ?

2. Rok temu Basia była 2 razy starsza od Agnieszki. Dziś jest od niej starsza o 5 lat. Ile lat ma Basia, a ile Agnieszka ?


2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-17T19:57:06+01:00
1.Bartek i jego tata mają razem 45 lat. Gdy urodził się Bartek , jego tata miał wtedy 25 lat. Ile lat ma Bartek , a ile jego tata ?
x- wiek bartka
y- wiek taty

x+y=45
y-x=25 /+x

x+y=45
y=25+x

x+25+2=45
2x+25=45 /-25
2x=20 /÷2
x=10
10+y=45 /-10
y=35
O: Bartek ma 10 lat, a jego tata 35.

2.Rok temu Basia była 2 razy starsza od Agnieszki. Dziś jest od niej starsza o 5 lat . Ile lat ma Basia, a ile Agnieszka?
x- wiek basi
y- wiek agnieszki

x-1=2(y-1)
x=y+5

x-1=2y-2
x=y+5

y+5-1=2y-2
y-2y=-2-5+1
-y=-6 /×(-1)
y=6
x=6+5
x=11

O: Agnieszka ma 6 lat, a Basia 11.
7 4 7
2009-12-17T20:01:22+01:00
X - wiek Bartka
Wiesz, że tata Bartka jest o 25 lat starszy więc oznaczasz go x + 25
Razem mają 45 lat więc równanie jest proste:
x + x + 25 = 45
2x = 20
x = 10

45 - 10 = 35 - wiek taty
Odpowiedź: Tata ma 35 lat, a Bartek 10 lat.

2.

x - wiek Basi
y - wiek Agnieszki

x = y + 5
x - 1 = 2(y - 1 )

x=y+5
x-2y=-1

x=y+5
y+5-2y=-1

x=y+5
-y=-6 /*(-1)

x=y+5
y=6

x=11
y=6

Odp. Basia ma 11 lat, a Agnieszka 6 lat.
6 3 6