Z góry dzięki za rozwiązanie

Zastukaj palcem w ścianę z dębowego klocka wyskoczy kukułka. Wywoła drzewa jedno i drugie aż stanie las. Zaświstaj cienko a pobiegnie rzeka mocna nić która zwiąże góry z dolinami. Chrząknij znacząco oto miasto z jedną wieżą szczerbatym murem i domkami żółtymi jak kostki do gry. Teraz zamknij oczy spadnie śnieg zgasi zielone płomyki drzew wieżę czerwoną. Pod śniegiem jest noc z błyszczącym zegarem na szczycie sową krajobrazu.

Wypisz z tekstu po jednym przykładzie epitetu, porównania,ożywienia i przenośni. Jakie funkcje pełnią te środki stylistyczne?

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-17T20:24:56+01:00
Epitet - zielone płomyki
porównanie - domy żółte jak kostki do gry
ożywienie - kukułka wywoła drzewa
przenośnia - śnieg zgasi zielone płomyki

Te środki stylistyczne ubarwniają tekst i sprawiają abyśmy w pełni mogli wyobrazic sobie świat przedstawiony w tym fragmencie baśni.
12 4 12
2009-12-17T20:34:10+01:00
- epitet :
zielone płomyki drzew
Epitet jest określeniem rzeczownika.
- porównanie :
domki , żółte jak kostki do gry
Porównanie to zestawienie dwóch pojęć mających wspólną cechę za pomocą wyrazów.
- Ożywienie :
(...) spadnie śnieg , zgasi zielone płomyki drzew
Ożywienie to nadanie istotom martwym, cech istot żywych.
- Przenośnia :
nie jestem pewna ale :
rzeka , mocna nić
Przenośnia to językowy środek stylistyczny, w której obce znaczeniowo wyrazy są ze sobą składniowo zestawione po to aby pokazać ich podobieństwo lub analogię.
12 3 12