Odpowiedzi

2009-12-17T20:17:31+01:00
1. Aleksander Isajewicz Sołżenicyn (urodzony 11 grudnia 1918 w Kisłowodzku na północnym Kaukazie)- Zagroda Matriony (1963)
2. "Borys Pasternak" (urodzony 10 lutego 1890 w Moskwie, zmarły 30 maja 1960 w Pieriediełkino ) - Lejtnant Szmidt (1926-27)
3. Iwan Bunin (22 października 1870, Woroneż - 8 listopada 1953, Paryż) - Listopad (1901)
4.Josif Brodski (urodzony 24 maja 1940 w Leningradzie - zmarł 28 stycznia 1996 w Nowym Yorku) - Elegie rzymskie (1982) .
2 5 2
Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-17T20:21:24+01:00
1. JOSIF BRODSKI
KTO:
poeta i eseista
NARODOWOŚĆ:
rosyjska
URODZONY:
24 maja 1940, Leningcad
ZMARŁ:
1996
DZIEŁA:
"Wielka elegia dla Johna Donne'a" (1963) - wiersz
"Wiersze i poematy" (1965) - zbiór poetycki
"Postój na pustyni" (1970) - zbiór poetycki
"Koniec pewnej epoki" (1977) - zbiór poetycki
"Część mowy" (1977) - zbiór poetycki
"Nowe stance do Augusty" (1982) - zbiór poetycki
"Elegie rzymskie" (1982) - zbiór poetycki
"Urania" (1987) - zbiór poetycki
"Marmur" (1984) - sztuka
"Mniej niż jeden" (1986) - tom esejów

Z UZASADNIENIA NAGRODY:
Otrzymał ją za "uniwersalne wartości całokształtu twórczości literackiej, odznaczające się jasnością myśli i poetycką siłą".
2. Aleksander Sołżenicyn
KTO:
prozaik
NARODOWOŚĆ:
rosyjska
URODZONY:
11 grudnia 1918, Kisłowodzk (Północny Kaukaz)
DZIEŁA:
"Jeden dzień Iwana Denisowicza" (1962) - opowieść
"Zdarzenie na stacji Kreczetowka" (1963) - opowiadanie
"Zagroda Matriony" (1963) - opowiadanie
"Zachar Kalita"(1966) - opowiadanie
"Krąg pierwszy" (1968) - powieść
"Odział chorych na raka" (1968) - powieść
"Sierpień czternastego" (1972) - powieść
"Archipelag GUŁag" (1973)
"Lenin w Zurychu" (1976) - powieść
"Październik szesnastego" (1975) - powieść

Z UZASADNIENIA NAGRODY:
Otrzymał ją za "siłę moralną, zaczerpniętą z tradycji wielkiej literatury rosyjskiej".
3. Iwan Bunin
KTO:
poeta i nowelista
NARODOWOŚĆ:
rosyjska
URODZONY:
22 października 1870, Woroneż
ZMARŁ:
8 listopada 1953, Paryż
DZIEŁA:
"Poezje" (1891) - zbiór poezji
"Na kraniec świata" (1898) - zbiór nowel
"Pod otwartym niebem" (1898) - zbiór wierszy
"Listopad" (1901) - zbiór poezji
"Świątynia słońca" (1907-1911) - książka
"Księga epitafiów" - zbiór nowel (m.in. "Antonówki" (1900), "Nowy Rok" (1902), "Pustelnia" (1903))
"Wieś" (1910) - powieść
"Suchodoły" (1911) - powieść
"Pan z San Francisco" - opowiadanie
"Przeklęte dni" (1925-26) - dziennik
"Miłość Miti" (1925) - opowiadanie
"Sprawa korneta Jełagina" (1927) - opowiadanie
"Ciemne aleje" (1943) - cykl nowel
"Życie Arseniewa" (1933) - powieść autobiograficzna
"Wyzwolenie Tolstoja" (1937)
"Wspomnienia" (1950)

Z UZASADNIENIA NAGRODY:
Otrzymał ją za "surowe mistrzostwo, z którym rozwija on tradycje klasycznej literatury rosyjskiej".
4. Borys Pasternak
KTO:
poeta i prozaik
NARODOWOŚĆ:
rosyjska
URODZONY:
10 lutego 1890, Moskwa
ZMARŁ:
30 maja 1960, Pieriediełkino k. Moskwy
DZIEŁA:
"Bliźniak w chmurach" (1914) - zbiór poezji
"Ponad barierami" (1917) - zbiór poezji
"Życie - moja siostra" (1922) - zbiór poezji
"Tematy i wariacje" (1923) - zbiór poezji
"Rok 1905" (1925-26) - poemat
"Lejtnant Szmidt" (1926-27) - poemat
"Wzniosła choroba" (1924-28) - poemat
"Opowiadania" (1925)
"List żelazay" (1931) - zbiór noewl
"Drogi powietrzne" (1933) - zbiór nowel
"Powtórne narodziny" (1932) - zbiór poezji
"W porannych pociągach" (1943) - zbiór poezji
"Przestwór ziemski"(1945) - zbiór poezji
"Doktor Żywago" (1957) - powieść
"Gdy się rozpogodzi" (1956-59) - cykl wierszy (pośmiertnie)

Z UZASADNIENIA NAGRODY:
Otrzymał ją za "znaczące osiągnięcia we współczesnej poezji lirycznej, a także za kontynuowanie tradycji wielkiej prozy epickiej".
2 5 2