1. Jakie jest prawdopodobieństwo, że rodzicom - brunetom z piegami, urodzi się rude dziecko bez piegów? Rozwiąż krzyżówkę genetyczną i oblicz stosunek genotypowy. Piegi i rude włosy nie dominują.

2. U krów umaszczenie czarne dominuje nad czerwonym, a jednolite nad łaciatym. Skrzyżowano dwa osobniki: o umaszczeniu czarnym jednolitym (AABB) oraz czerwonym łaciatym (aabb). Wszystkie osobniki potomne (1 pokolenie) wykazały cechy dominujące. Rozwiąż krzyżówkę i oblicz stosunek fenotypowy w drugim pokoleniu.

Te AABB i aabb sama napisałam jakby co. Wywnioskowałam to po tym, że wszystkie osobniki potomne w pierwszym pokoleniu wykazały cechy dominujące, mam nadzieję, że to jest okej. :))

2

Odpowiedzi

2009-12-17T21:59:41+01:00
Zad 1
Genetyka jest działem prostym:) tylko nie zapomnij o tabelce postaram sie to uprościć:)

A-brunet z piegami(dominujący)
a-bez piegów rudy (recesywny)

P Aa(brunet z piegami herer.) x Aa(bez piegów rudy heter.)
G Aa Aa
F1 Kobieta Aa=AA, Aa
Męszczyzna Aa=Aa aa To w tabelce

odp; Stosunek według pierwszego prawa Mingela wynosi 3:1 czyli dziecko urodzi się z piegami i brązowymi włosami


Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-17T22:11:14+01:00
1.
Prawdopodobienstwo wynosi 0%. Z racji tego ze piegi sa cecha recesywna to rodzice musza byc pod wzgledem tego allelu homozygotami recesywnymi (oboje maja piegi), wiec dziecko nie moze dostac wersji allelu bez piegow.
Natomiast jesli chodzi o kolor wlosow to rodzice moga byc rownie dobrze homozygotami dominujacymi badz heterozygotami:

oboje homozygotyczni dominujaco pod wzgledem koloru wlosow:

rodzice: aa BB x aa BB
gamety: a B x a B
genotyp potomstwa: aa BB
fenotyp potomstwa: a B

oboje heterozygotyczni pod wzgledem koloru wlosow:

rodzice: aa Bb x aa Bb
gamety: a B b x a B b
genotypy potomstwa: aa BB, aa Bb, aa bB, aa bb
fenotypy: a B, a B, a B, a b

jeden rodzic homozygotyczny drugi hetero:

rodzice: aa BB x aa Bb
gamety: a B x a B b
genotypy potomstwa: aa BB, aa Bb
fenotypy potomstwa: a B

Stosunki genotypowe (homozygota dom : heterozygota : homozygota rec) dla koloru wlosow (dla piegow jest tylko jeden genotyp):
oboje homozygotyczni : 1 : 0 : 0
oboje heterozygotyczni: 1 : 2 : 1
jeden taki drugi taki: 1 : 1 : 0

2.
Zakladajac ze krowy sa homozygotami czyli AABB aabb to bedzie:

Rodzice: AABB x aabb
Gamety: A B x a b
Genotypy potomstwa: AaBb
Fenotypy potomstwa: AB

Rodzice: AaBb x AaBb
Gamety: AB Ab aB ab x AB Ab aB ab
Genotypy potomstwa: AABB AABb AaBB AaBb AABb AAbb AaBB Aabb AaBB AaBb aaBB aaBb AaBb Aabb aaBb aabb
Fenotypy: AB x9, Ab x3, aB x3, ab x1