Odpowiedzi

2009-12-17T23:17:13+01:00

Ukośne położenie względem rynku świadczy, że jest to budowla pochadząca sprzed okresu lokacyjnego, czyli sprzed roku 1257. Przy kościele dwie wieże. Pierwsza to hejnalica (mariacka). Wieża obserwacyjno-obronna, gotycki drapacz chmur, najwyższa budowla w Krakowie (81 m wysokości) przez kilkaset lat. Druga wieża to dzwonnica. We wnętrzu słynny ołtarz Wita Stwosza. Największy poliptyk gotycki w Europie o wymiarach 13x11 m wyrzeźbiony przez Wita Stwosza w lipowym drewnie w latach 1477-89. W czasie II wojny światowej został rozebrany i wywieziony przez hitlerowców i odnaleziony po wojenie w jednym z zamków pod Norymbergą. W szafie ołtarzowej scena przedstawiająca Zaśnięcie Najświętszej Panny Marii oraz tzw. Złotą Legendę. Razem w ołtarzu wyrzeźbiono około 200 figur, najmniejsze są wielkości małego palca dłoni, największe mają wysokośc ponadnaturalną 2,80 m.



Pomoglem? To daj najlepsza ocene ;)
3 3 3
Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-17T23:19:17+01:00
Kościół p.w. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny, kościół Mariacki – największy i najważniejszy, po Katedrze Wawelskiej Kościół Krakowa, od 1963 roku Bazylika. Należy do najbardziej znanych zabytków Krakowa i Polski. Według Jana Długosza gotycki kościół został ufundowany przez biskupa krakowskiego Iwo Odrowąża w latach 1221-1222 na miejscu drewnianej świątyni. W latach 1290-1300 wzniesiono częściowo na jego fundamentach kościół w stylu gotyckim, poświęcony w 1320 roku, lecz i ta świątynia nie przypadła ludziom do gustu. Zburzono ją i wybudowano nowy, wspanialszy kościół. W latach 1355-1365 z fundacji Mikołaja Wierzynka (mieszczanina krakowskiego i stolnika sandomierskiego) dobudowano do głównego korpusu świątyni wydłużone prezbiterium. W końcu XV wieku świątynia Mariacka wzbogaciła się o arcydzieło rzeźbiarskie późnego gotyku – ołtarz główny, dzieło Wita Stwosza.
3 2 3