Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
  • Użytkownik Zadane
2009-12-18T15:22:25+01:00
Tutaj to znajdziesz razem z przykładem
http://www.bryk.pl/jak_pisa%C4%87/rozprawka.html
2009-12-18T15:41:04+01:00
Otóż tak :
Musisz napisać teze: np. Bohaterowie książki ,,Kamienie na szaniec'' byli odważni. Albo piszesz hipoteze : Czy bohaterowie tej książki byli odważni ?''
Potem musisz podać przynajmiej 3 argumenty (jeśli piszesz teze) albo 3 argumenty za i przeciw (jeśli piszesz hipoteze). Argumenty muszą mieć sens i uzasadnienie. Np. Byli odważni, bo strzelali do Niemców. Polonistki lubią też cytaty, co jest mile widziane. Rozprawka powinna odznaczać się spójnością wypowiedzi i należy unikać zdań wielokrotnie złożonych. Możesz zacząć rozprawkę od słów:
*Będę starała się bronić tezy iż...
*Jestem zdania, że
* Na wstępie pragnę....
W trakcie wprowadzania argumentów możesz napisać;
*Po pierwsze...
*Jestem pewna, iż...
*Oto kolejny argument:...

Mam nadzieje, że tyle wystarczy, ale jeśli chcesz to napisz na mojego maila:
[email protected]
bo mogę Ci przesłać scan takiego wzoru poprawnego słownictwa w rozprawce jaki nam polonistka dała. ;)

mam nadzieje, że pomogłam ;))) ;*
2009-12-18T16:09:09+01:00
1)Wstęp- We wstępie należy:
-Zasygnalizować jak zrozumiałeś temat
-Wprowadzić do tematu krótko i rzeczowo wyjaśniając tezę
-Zapowiedzieć dalszy tok rozumowania
(Czy warto się zakochać-to jest temat do rozprawki)
(Warto się zakochać lub nie warto się zakochać-tezy)

2)Rozwinięcie-argumenty które udowadniają tezę. Każdy argument rozpoczynamy akapitem w nowej linii od następujących wyrażeń:
-Zacznę od sprawy.....
-Po pierwsze....
-Po drugie....
-Po trzecie.....
-Z kolei....
-Przejdę do ...
-Kolejny argument to taki, że....
-Moim ostatnim argumentem będzie....

3)Zakończenie rozprawki- W zakończeniu należy:
-Podsumować swoje rozważania
-Wyciągnąć wnioski
-Sformułować własny sąd
-Jeszcze raz wyrazić swój stosunek do postawionej tezy

Słownictwo służące do podsumowania:
-Z całą pewnością mogę stwierdzić, że....
-Widzimy więc, że.....
-Okazuje się, że.....
-Dotychczasowe rozważania pozwalają wyciągnąć taki oto wniosek.....
-Tak więc......

Zdanie kończące rozprawkę może brzmieć:
-Mam nadzieję, że powyższymi argumentami udowodniłem tezę........ (tu wpisać tezę)