Czy mógłby mi ktoś prostym i zrozumiałym językiem wytłumaczyć czasy z języka angielskiego. Kiedy się je używa, jak się buduje zdania. Mam problemy, bo ciągle nie wiem kiedy jakiej konstrukcji użyć.
Nie toleruję spamu. Każda odpowiedź skopiowaną z neta, zgłaszam jako niepoprawną.

3

Odpowiedzi

2009-12-18T18:18:30+01:00
Ja też jakiś czas temu nie rozumiałam tych czasów, ale dokładnie nie piszesz który sprawia Ci problem więc domyślam się żę wszystkie?? Mam nadzieję że pomogę.

1. Present Simple
Używamy do wyrażenia:
*czynności codziennych
* -II- powtarzających się
* -II- zwyczajowych
* -II- stałych
* prawd ogólnych : Water boilds at 100*C

Zd. Twierdzące:
I/You/We/They read books every day.
He/She reads books every day.

Zd. przeczące:
I/You/We/They don't read books every day.
He/She doesn't read books every day.

Pyt. Ogólne:
Do I/You/We/They read book every day?
Does He/She read book every day?

Krótkie odp.:
Yes, I/You/We/They do.
Yes, He/She doesn't.
No, I/You/We/They don't.
No, He/She doesn't.

Pyt. szczegółowe:
When do I/You/We/They read books??
*pytanie i przeczenie tworzymy przez dodanie operatora do lub does (w 3 os. p. poj.)

Pyt. o podmiot:
Who reads books every day??
*pytanie o podmiot nie wymaga inwersji

zasady pisowni:
* do większości czasowników dodajemy -s
* do czasowników zakończonych na -o, -x, -sh, -ch, -ss dodajemy -es
*w czasownikach zakończonych na spółgłoskę i -y, zamieniamy -y na -ies: tidy-tidies

Określenia czasu:
*never, sometimes, often, usually, always itd

Wybacz żę tak mało ale śpieszę się na korki więc sorks jeszcze raz.
Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-18T18:38:41+01:00
Zacznijmy od czasów teraźniejszych.

PRESENT SIMPLE- używamy kiedy móimy o czynnościach które regularnie się potarzają,są stałe lub wyrażają opinie, uczucia.

zdania twierdzące. I, you, we they + czasownik w normalnej formie(np.like)+ reszta zdania

he, she , it+ czasownik z koncowka "es" lub "s"(np.likes)+reszta zdania

do i, you,we,they w pytaniach stosujemy DO a w przeczeniach DON'T.
np. Do you love your mum?
I don't like pizza.


tak samo ma sie sprawa z he,she,it tyle, że w miejsce do wstawiamy DOES/DOESN'T.



PRESENT CONTINOUS- uzywamy mowiac o czynnosciach trwajacych w chwili mowienia lub majacych sie wydarzyc w bardzo bliskiej przyszlosci[np.jutro]


zdania twierdzace : i, he, she, it+ is+ czasownik z -ing i reszta zdania
you,we,they+are+ czasownik z -ing i reszta zdania

pytania: is,lub are wskakuje przed osobę np.

is he riding a bike now?

przeczenia: to samo tyle ,ze isn't lub aren't wskakują po osobie

np. we aren't studying in london this semester


przeszłe:

PAST SIMPLE. uzywamy gdy mowimy o czynnosciach majacych miejsce w przeszlosci, wiemy dokladnie kiedy sie one wydarzyly i zostaly zakonczone.


jakakolwiek osoba + czasownik z koncowka "ed" lub 2forma z tabelki+reszta zdania

np. he SOLD his car yesterday

w pytaniach przed osobe wstawiamy did a czasownik wraca do pierwszej formy.

np. did he SELL his car yesterday ?


w przeczeniachch za osobę wstawiamy didn't i czasownik równiez wraca do pierwotnej formy

np. he didn't SELL his car yesterday.


PAST CONTINOUS. uzywamy jako tlo do opisania sytuacji majacej miejsce w przeszlosci i trwajacej jakis okres lun mowiac o zwyczajach i sytuacjach ktore zdarzyly sie w przeszlosci.

twierdzace: i,he,she,it + was+ czasownik z -ing
pytania. was idzie przed osobe dalej jest czasownik z ing i reszta zdania
przeczenia: os+ wasn't+ czasownik z ing i reszta zdania


twierdzenia:you,they,we + were= czasownik z ing

kolejnosc pytan i przeczen jest taka sama jak powyzej tyle was i wasn't zastepujemy were i weren't


PAST PERFECT: uzywamy gdy opisyjemy zdarzenia z przeszlosci w kolejnosci nieuporzadkowanej.

tierdzenia: doolna osoba+had+ czasownik z ed lub 3forma z tabelki i rteszta zdania

pytania. had+os+ czasownik z ed lub w 3formie i reszta zdania
przeczenia os+hadn't+ czasownik w3formie lub z ed i reszta zdania


PRESEN PERFECT SIMPLE uzywamy opisujac zdarzenia majace miejsce w niedalekiej przeszlosci i majace skutek w terazniejszosci

i,you,we,they+have+ czasownik w3formie lub z e
w pytaniach have idzie przed osobe pozniej czasownik(ed lub 3for) i reszta zdania
w przeczeniach os+haven't+czasownik+ reszta zdania

* o osob he,she,it jest has i hasn't-buowa ta sama co powyzej

PRESENT PERFECT CONTINOUS-uzywamy moiac o czynnosciach zaczetych w przeszlosci i trwajacych do teraz

budowa zdan, zaleznie od osob jest have lub has nastepnie+been+czasownik z ing

pytania. have lub has+os= czasownik z ing
przeczenia os +haven't, hasn't+ czasownik z -ing


przyszle

FUTURE SIMPLE-uzywamy gdy podejmujemy decyzje o przeszlosci spontanicznie lub p[rzewiujac przyszlosc na podstawie jakichs wydarzen

twierdzenia. dowolna os+ will+ czasownik w normalnej formie+reszta zd
pytania. will+os+ czasownik+ reszta zd
przeczenia. os+ won't+czasownik +reszta zd


FUTURE CONTINOUS

twierdzenia os+be+czasownik z ing i reszta zd

pytania: will+os+czasownik z ing i reszta zd
przeczenia: os+ won't+czasownik z ing+reszta zd



NA TYLE :)


jesli bedziesz potrzebowala jakichs konstrukcji typu use to be going to to daj znac.

2009-12-18T18:42:38+01:00
Present Continuous:
używasz gdy robisz coś w tym momencie czyli teraz np.: Oglądam TV teraz. albo Jem kolacje w tym momencie . Używa się go również w bliskiej zaplanowanej przyszłości ( ale musisz być pewna ze tak będzie ) np.: Za tydzień jadę na zakupy. albo Jutro idę do kina.
Budowa :
I ( podmiot ) + to be ( czyli I AM , You ARE, he she it IS) + czasownik z końcówką ing. np.: eatING, makeING ) nie możesz zapomniec o to be ani o końcówce bo będzie złe
Przykłady:
Idę do szkoły teraz : I am going to school now.
przeczące I!m not going to schol now
pytające : Am I going to school now ;) ?
Present Simple
czyli to to co robisz zawsze albo codziennie albo zwykle.
budowa
I (podmiot ) + czasownik
np.: Codziennie do kościoła co tydzień :
I go to church every week.
przeczące: I don`t go to school every week.
pytające Do you go to school every week?
UWAGA!!!
w 3 osobie czyli he she it do czasownika dodajesz s lub es. np.: She goes to school every week .!!!! ( ZAPAMIĘTAJ )
przeczace She doesn`t ...
pytające Does she ...

PAst Simple.
Czyli wszystko to co już się stało. np. byłam u babci 3 tyg temu, albo wczoraj zjadłam kanapkę.
i teraz musisz się nauczyć czasowników w drugiej formie np.: eat ate ! ale nie wszystkie czasowniki maja ta druga formę. tych których nie maja dodajesz do czasownika końcówkę ed:
Budowa :
I ( podmiot ) + czasownik w II formie lub ed
I ate sandwich yestarday
przeczące I didn1t eat ( i forma juz ) sandwich ...
pytające Did I eat ( tez juz i forma ) sandwich ... ?

i jeszcze going to
czyli używasz jeżeli zamierzasz coś zrobić. np.: zamierzam wyjechać na wakacje. albo myślę ze pójdę do ani jutro .!
Budowa :
Podmiot + to be + going to + czasownik
np.: I am going to go to the cinema ( zamierzam isc do kina )
przeczące P+to be+ not + going to + czasownik
pytajcie To be + Podmiot + going to + czasownik

Jeśli czegoś nie rozumiesz jeszcze to pisz !!!