Odpowiedzi

  • Użytkownik Zadane
2009-12-18T20:20:58+01:00
Pasat wiatr stały wiejący z zwrotników do równika
Monsun wiatr okresowy wiejący latem z morza na ląd, a zimą z lądu na morze
Bryza wiat okresowy, dniem wiejący z morza na ląd, a nocą na odwrót
Fen wiatr lokalny wieje nad górami
Cyklon (willy willy)- Potężna burza tropikalna w Australii.
Tornado cyklon, trąba powietrzna towarzysząca burzy.
3 4 3
Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-18T21:06:07+01:00
Pasaty- są to wiatry stałe, które wieją ciągle z jednego kierunku. Przez cały rok wieją one od wyżów zwrotnikowych w kierunku równika.Kierunek wiania pasatów nie pokrywa się dokładnie z południkami. Na skutek oddziaływania siły Coriolisa odchyla się on w kierunku zachodnim. Nad równikiem powietrze jest silnie ogrzewane przez podłoże. Ciepłe powietrze , jako lżejsze unosi się do góry. Tworzy się wtedy niż baryczny . W wyższych warstwach troposfery powietrze ochładza się .Zawarta w nim para wodna ulega skropleniu. w ten sposób powstają deszcze zenitalne. Ochłodzone i pozbawione wilgoci powietrze przestaje się wznosić i przemieszcza się w kierunku zwrotników. Tam opada ku powierzchni ziemi , tworząc wyż baryczny. Opadające powietrze ogrzewa się . Ponadto jest ono suche . Dlatego nad zwrotnikami nie powstają chmury i nie występują opady deszczu. Na półkuli północnej pasaty wieją z kierunku północno - wschodniego ,a na półkuli południowej południowo- wschodniego. Monsun- należy do wiatrów okresowo zmiennych. Monsuny występują np.; w Azji Południowo-Wschodniej. Monsuny dwukrotnie w ciągu roku zmieniają swój kierunek. Latem wieją znad Oceanu Indyjskiego w kierunku kontynentu. Przynosząc wówczas wilgotne powietrze i opady deszczu . Natomiast zimą wieją od lądu w stronę oceanu. Bryza-jest wiatrem okresowo zmiennym .To wiatr lokalny , wiejący na wybrzeżu .Jego kierunek zmienia się dwukrotnie w ciągu doby. W dzień od chłodnego morza w stronę lądu wieje bryza dzienna(morska).Natomiast nocą od strony lądu w stronę morza wieje bryza nocna(lądowa). Halny-jest wiatrem lokalnym. Występuje w Tatrach.Jest to ciepły, suchy i porywisty wiatr. Fen-jest wiatrem lokalnym. Występuje w Alpach. Jest to ciepły, suchy i porywisty wiatr. Cyklony- wiatry lokalne. Występują na Karaibach. Tornado-jest wiatrem lokalnym. jest to wir powietrza , mający postać leja połączonego szerszym końcem z chmurą burzową . Powstaje na skutek zetknięcia ciepłego i wilgotnego powietrza z powietrzem chłodnym. Tornado odznacza się ogromną siłą niszcząca , a prędkość wiatru w wirze dochodzi do 450 km/h. Występuje np.; W Stanach Zjednoczonych.
5 2 5