Odpowiedzi

2009-12-19T12:31:40+01:00
Stetoskop
Na początku tego wieku pewien lekarz
wstydził się swoich pacjentek. Aby uniknąć
nazbyt dużego zbliżenia, by posłuchać bicia
serca, wymyślił urządzenie nazwane później
stetoskopem. Nazywał się Rene Theophile
Hyacinthe Leanec. Początkowo stetoskop
był kawałkiem papieru zwiniętego w rulonik,
który przyłożył między klatką piersiową
pacjentki a uchem lekarza. Dało to niesamowity
efekt. Bicie serca było słychać ze wzmocnioną siłą.


Higiena
Dziś higiena jest czymś ważnym. W tej dziedzinie
zmieniło się dużo. Między innymi narzędzia
chirurgiczne (które w większości też są nowością)
są dezynfekowane, niemowlęta karmione z czystych
butelek... Jest także duża poprawa w dystrybucji
wody. Dzięki odkryciom Pasteura ludzie zaczęli
zwracać większą uwagę na czystość wokół siebie.
Otóż Louis Pasteur (chemik i mikrobiolog) obalił
teorię samorództwa, gdyż wszystkie robactwa
np. pchły rodzą się z jajeczek, a nie z brudu. Brud
jest dobrym miejscem do rozmnażania się tych
istot. Robił doświadczenia dotyczące fermentacji.
Odkrył bakterie które wytwarzają kwasy, powodując
tym fermentacje. Opracował metodę chroniącą
produkty przed zepsuciem – pasteryzacja. Polega
ona na ogrzewaniu produktu, aż do momentu
wrzenia, aby zniszczyć drobnoustroje, niepo-
zbawiając witamin.


Szpital
Szpital zmienił swoje znaczenie i charakter.
Już nie jest dobroczynną instytucją dla ubogich
i bezdomnych. Teraz jest to miejsce do leczenia
chorych. Szpital znajduje się w oddzielnych
pawilonach, aby uniknąć zakażenia. Każdy pacjent
ma przydzielone łóżko, oddzielone zasłonami.
W szpitalu pracuje nowy wyspecjalizowany
personel. W skład tego personelu wchodzą lekarze
i pielęgniarki. Pielęgniarki zajmują się pacjentami.
A lekarze leczą chorych.


Przychodnie dla niemowląt
Jako lekarz założyłem przychodnie dla niemowląt.
Matki mogą zaopatrzyć się w sterylizowane butelki
i smoczki do karmienia swoich dzieci. Ja też leczę
dzieci. Uczę nieuświadomione nie bezpieczeństwa
o zakażeniach matki. Pokazuję także jak dbać o
czystość dziecka. Sprawdzamy czy dziecko dobrze się
rozwija : ważymy, mierzymy...

Szczepienia przeciwko ospie.
Do tej pory ospa niosła śmierć. Pod koniec XVIII w. lekarze w Turcji odkryli, iż ci którzy raz zachorowali na ospę i przeżyli już nigdy nie chorowali na tą chorobę. A więc gdy zarazi się łagodniejszą odmianą choroby, zabezpieczy się na przyszłość. Edward Jenner (1749-1832) wymyślił szczepionkę. Wstrzykuje pacjentom małą dawkę wirusów ospy „krowianki”. Dziś można powiedzieć, że coraz mniej ludzi choruje na tą chorobę.


Promienie Roentgena.
Z Niemczech przyszła zupełna nowość. W zeszłym roku (1895) fizyk Wilhelm Roentgen (1845-1823) odkrył promienie, które łatwo przenikają przez miękkie tkanki ciała (np. mięśnie), ale kości ich nie przepuszczają. Jego okrycie pozwoliło nam lekarzom zobaczyć fotograficzny obraz ciała. Tych promieni używamy do badania kości. Ciekawe czy kiedyś będzie można zrobić wyraźne zdjęcie mózgu?


Luis Pasteur (1822-1895)
Zajmował się badaniem drobnoustrojów zwanych bakteriami. Odkrył, że kwaśne mleko, wino czy piwo powodują bakterie. Aby zapobiec temu, wystarczyło podgrzać ten produkt zabijając bakterie. Tym sposobem można było powstrzymać psucie się innych pokarmów. Nazywamy to pasteryzacją. Mówił też, że bakterie mogą wywoływać choroby. Jako lekarz podchodzę do jego odkryć obojętnie. Jednak jakiś Anglik Joseph Lister popiera go. Uważa, że argumentem jest, iż chorzy po operacji umierają na zakażenia. Stwierdził, że to te małe nie widoczne stworki – bakterie – są odpowiedzialne za te zakażenia. Wtedy pomyślałem sobie „Jak można wierzyć w to co się nie widzi. Nie logiczne.” Jednak udało mu się mnie przekonać, co do odkryć swoich i Pasteura. Otóż swój gabinet zawsze dezynfekował, on i jego personel musieli zawsze (przed i po badaniu pacjenta i operacji), czyścił często rany po operacji. Miał rację. Z jego gabinetu coraz więcej ludzi wychodziło zdrowych.


Sory, że tak dużo. ;)
5 5 5
2009-12-19T12:32:52+01:00
Największy wpływ na rozwój nauki w dziedzinie biologii i medycyny wywarł niewątpliwie francuski chemik i biolog Ludwik Pasteur. Dokonał on wielu odkryć naukowych, ale zasłynął przede wszystkim jako rzecznik zakaźnej teorii chorób i współtwórca szczepień ochronnych. Wykorzystywał swe wykształcenie chemiczne i umiejętności posługiwania się mikroskopem do rozwiązywania praktycznych problemów winiarzy, browarników i mleczarzy. Badając pod mikroskopem zepsute wino, dostrzegł –obok drożdży – żywe organizmy wywołujące fermentacje. Uznał, że te bakterie powodują rozkład i wywołują infekcje u ludzi i zwierząt. Opierając się na tym odkryciu dokonał procesu pasteryzacji, w którym ogrzewanie płynów przez dłuższy czas niszczy zawarte w nim, a wywołujące infekcje, bakterie. Znacznie większe znaczenie miało jednak opracowanie metody hodowli specjalnej odmiany osłabionej bakterii wąglika. Wstrzykniecie bydłu tej bakterii wywołało chorobę przebiegającą w łagodnej, w niegroźnej postaci i pozwoliło uzyskać odporność na normalna postać choroby. Publiczny pokaz, przedstawiający skuteczność tej metody, wywołał wielkie poruszenie. Zdano sobie szybko sprawę, ze metoda Pasteura może być stosowana do zapobiegania wielu chorobom zakaźnym Np.: przeciwko cholerze drobiu, która atakowała ptactwo domowe. Jednak najważniejszym jego osiągnięciem było odkrycie szczepionki przeciw wściekliźnie.
Pasteur odkrył także zjawisko anaerobiozy, to jest stwierdził, że pewne mikroorganizmy mogą żyć bez dostępu powietrza lub wolnego tlenu. Prace Pasteura dotyczące choroby jedwabników miały wielkie znaczenie gospodarcze. Badania Pasteura rozpoczęły rewolucję w medycynie.
Te odkrycia dzielił już tylko niewielki krok od wynalezienia antybiotyków, zwalczających mikroorganizmy powodujące choroby np.: grypę. Joseph Lister, profesor chirurgii w Glasgow, a później Edynburgu, zastosował tę teorię w chirurgii. Zmniejszył liczbę zakażeń podczas operacji dzięki zastosowaniu antyseptyków.
Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-19T12:53:36+01:00
Największy wpływ na rozwój nauki w dziedzinie biologii i medycyny wywarł niewątpliwie francuski chemik i biolog Ludwik Pasteur. Dokonał on wielu odkryć naukowych, ale zasłynął przede wszystkim jako rzecznik zakaźnej teorii chorób i współtwórca szczepień ochronnych. Wykorzystywał swe wykształcenie chemiczne i umiejętności posługiwania się mikroskopem do rozwiązywania praktycznych problemów winiarzy, browarników i mleczarzy. Badając pod mikroskopem zepsute wino, dostrzegł –obok drożdży – żywe organizmy wywołujące fermentacje. Uznał, że te bakterie powodują rozkład i wywołują infekcje u ludzi i zwierząt. Opierając się na tym odkryciu dokonał procesu pasteryzacji, w którym ogrzewanie płynów przez dłuższy czas niszczy zawarte w nim, a wywołujące infekcje, bakterie.
Znacznie większe znaczenie miało jednak opracowanie metody hodowli specjalnej odmiany osłabionej bakterii wąglika. Wstrzykniecie bydłu tej bakterii wywołało chorobę przebiegającą w łagodnej, w niegroźnej postaci i pozwoliło uzyskać odporność na normalna postać choroby. Publiczny pokaz, przedstawiający skuteczność tej metody, wywołał wielkie poruszenie. Zdano sobie szybko sprawę, ze metoda Pasteura może być stosowana do zapobiegania wielu chorobom zakaźnym Np.: przeciwko cholerze drobiu, która atakowała ptactwo domowe. Jednak najważniejszym jego osiągnięciem było odkrycie szczepionki przeciw wściekliźnie.
2 3 2