Potrzebuje pilnie tabelkę z biologi z tkanek tabelka ma się sładać typ tkani cechy rola podaję książkębiologia barbara klimuszko a jak ktoś nie ma takiej ksiąszkki to podam rodzaje tekanek
tkanka nabłonkowa,tkanka mięśniowa,tkanka nerwowa,tkana łączna,tkanka chrzęstna,krew i limfa,narządy i ukłądy narządów pilnie na poniedziałek

3

Odpowiedzi

2009-12-19T13:08:08+01:00
Typ: nabłonkowa
Cechy budowy: komórki ściśle do siebie przylegają
Rola: ochronna, wyścielająca, wydzielnicza, czuciowa

Typ: mięśniowa poprzecznie prążkowana
Cechy budowy: komórki tworzą włókna o kształcie cylindrycznym
Rola: tworzy mięśnie szkieletowe

Typ: mięśniowa gładka
Cechy budowy: komórki o kształcie wrzecionowatym
Rola: tworzy narządy wewnętrzne, umożliwiając ich ruchy

Typ: nerwowa
Cechy budowy: komórki w kształcie drzewek, łączące się z następnymi komórkami
Rola: odbiera informacje, przewodzi informacje , przetwarza informacje (w mózgu), przewodzi rozkazy

Typ: łączna
Cechy budowy: jest zbudowana z substancji między komórkowej, w której zawieszone są komórki

W tkance łącznej :

Typ: kostna
Cechy budowy: komórki są ułożone pierścieniowato wokół naczynia krwionośnego odżywiającego je, substancja międzykomórkowa zawiera związki wapnia imagnezu
Rola: buduje szkielet wewnętrzny

Typ: chrzestna
Cechy budowy: substancja miedzykomórkowa zawiera elastyczne włókna
Rola: przedłuża częście szkieletu wymagające elastyczności

Typ: krew
Cechy budowy: substancje miedzykomorkowa zawiera elastyczne wlokna
- Krwinki czerwone
Rola: przenoszą tlen
- Krwinki białe
Rola: zwalczają drobnoustroje chorobotwórcze, rola obronna
- Płytki krwi
Rola: powodują krzepnięcie krwi

Typ: lima
Cechy budowy: podobna do krwi, lecz bez krwinek czerwonych
Rola: obronna, regulacyjna, transportowa
2 3 2
2009-12-19T13:52:14+01:00
Tkanki dzielą się na :
-tkanka nabłonkowa ( nabłonek płaski , nabłonek brukowy , nabłonek cylindryczny )
-tkanka nerwowa
-tkanka łączna(tkanka płynna < np. krew , limfa > , tkanka stała <chrzęstna , kostna,tłuszczowa >
-tkanka mięsniowa ( tkanka mięsniowa gładka , tkanka miesniowa serca , tkanka miesniowa prazkowana )

TKANKA NABLONKOWA
*Nablonek okrywajacy - zapobiega utracie wody oraz wnikaniu szkodliwych substancji i drobnoustrojow
*nablonek wyscielajacy - pokrywa narzady wewnętzrne pełniąć funkcje j.w
*nablonek gruczolowy- wydziela substnacje niezbedne do prawidlowego funkcjonowania organizmu
*nabłonek zmysłowy - odbiera bodźce , zapachy i dźwiek

TKANKA ŁACZNA
**Tknaka chrzestna - sklada sie z duzej ilosci elastycznej i sprezystje substancji miedzykomorkowej w ktorej znajduja sie jamki . W ich wnetrzy znajduja sie komorki chrzestna . Tkanka ta odporna jest na urazy mechaniczne , szczegolnie na rozciaganie , wystepuje w malzowinie usznej i w przegrodzie nosowej
**tkanka kostna- buduje szkielet , jest twarda i malo elastyczna , sklada sie z substanicji miedzykomorkowej , ktora przesycona jest zwiazkami mineralnymi . Nadaje ona tkance trwałość i czyni ja odporna na urazy .
**tkanka tluszczowa - sklada sie z duzych komorek ( kropel tluszczu ) , magazynuje substancje odzywcze w organizmie
** krew - transportuje tlen i dwutlenek wegla z pluc i do pluc . Zbudowana jest :
^Osocza - substancji miedzykomorkowej
^Elementy morfotyczne czlyi : Erytrocytow , limfocytow i trombocytow

TKANKA MIESNIOWA
***Tkanka miesniowa gladka :
jest zbudowana z komorek o wrzecionowatym ksztalcie
brak poprzecznego prazkowania
buduje sciany naczyn krwionosnych , ukladu oddechowego i pokarmowego
czestotliwosc skurczow jest niezalezna od woli organizmu
***tkanka poprzecznie prazkowana :
jest zbudowana z komorek wydluzonych , cylindrycvznych ,
szybkość skurczow jest duza , zalezy od woli czlowieka
buduje miesnie zkieletowe
***tkanka miesniowa poprzecznie prazkowana serca :
czestotliowc skurczow nie podlega woli organizmu
buduje miesien sercowy
miesien sercowy kurczy sie szybko i silnie
jest zbodowanan z komorek cylindrycznych , wydluzonych za pomoca ktorych sie lacza tworzac przestrzenna sie

TKANKA NERWOWA :
zbudowana jest z NEURONOW - zdolnych do odnierania i przekazywania impulsow nerwowych . NEURON zbudowany jest z wielu krotkich wypustek DENDRYTOW oraz jednej dlugiej AKSONU . Dendryty i akson lacza poszczegolne komoorki nerwowe . Akson jest otoczony oslonka , ktoraz zabezpiecza go przed uszkodzeniami
1 5 1
Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-19T16:28:03+01:00
Tkanki dzielą się na :
-tkanka nabłonkowa ( nabłonek płaski , nabłonek brukowy , nabłonek cylindryczny )
-tkanka nerwowa
-tkanka łączna(tkanka płynna( krew , limfa) , tkanka stała chrzęstna , kostna,tłuszczowa
-tkanka mięśniowa ( tkanka mięśniowa gładka , tkanka mięśniowa serca , tkanka mięśniowa prązkowana )

TKANKA NERWOWA :
zbudowana jest z neuronów - zdolnych do odbierania i przekazywania impulsów nerwowych . NEURON zbudowany jest z wielu krótkich wypustek DENDRYTÓW oraz jednej długiej AKSONU . Dendryty i akson lacza poszczegolne komoorki nerwowe . Akson jest otoczony oslonka , ktoraz zabezpiecza go przed uszkodzeniami



TKANKA NABLONKOWA
*Nablonek okrywajacy - zapobiega utracie wody oraz wnikaniu szkodliwych substancji i drobnoustrojow
*nablonek wyscielajacy - pokrywa narzady wewnętzrne pełniąć funkcje j.w
*nablonek gruczolowy- wydziela substnacje niezbedne do prawidlowego funkcjonowania organizmu
*nabłonek zmysłowy - odbiera bodźce , zapachy i dźwiek

TKANKA MIESNIOWA
***Tkanka miesniowa gladka :
jest zbudowana z komorek o wrzecionowatym ksztalcie
brak poprzecznego prazkowania
buduje sciany naczyn krwionosnych , ukladu oddechowego i pokarmowego
czestotliwosc skurczow jest niezalezna od woli organizmu
***tkanka poprzecznie prazkowana :
jest zbudowana z komorek wydluzonych , cylindrycvznych ,
szybkość skurczow jest duza , zalezy od woli czlowieka
buduje miesnie zkieletowe
***tkanka miesniowa poprzecznie prazkowana serca :
czestotliowc skurczow nie podlega woli organizmu
buduje miesien sercowy
miesien sercowy kurczy sie szybko i silnie
jest zbodowanan z komorek cylindrycznych , wydluzonych za pomoca ktorych sie lacza tworzac przestrzenna sie

TKANKA ŁACZNA
**Tknaka chrzestna - sklada sie z duzej ilosci elastycznej i sprezystje substancji miedzykomorkowej w ktorej znajduja sie jamki . W ich wnetrzy znajduja sie komorki chrzestna . Tkanka ta odporna jest na urazy mechaniczne , szczegolnie na rozciaganie , wystepuje w malzowinie usznej i w przegrodzie nosowej
**tkanka kostna- buduje szkielet , jest twarda i malo elastyczna , sklada sie z substanicji miedzykomorkowej , ktora przesycona jest zwiazkami mineralnymi . Nadaje ona tkance trwałość i czyni ja odporna na urazy .
**tkanka tluszczowa - sklada sie z duzych komorek ( kropel tluszczu ) , magazynuje substancje odzywcze w organizmie
** krew - transportuje tlen i dwutlenek wegla z pluc i do pluc . Zbudowana jest :
^Osocza - substancji miedzykomorkowej
^Elementy morfotyczne czlyi : Erytrocytow , limfocytow i trombocytow

4 4 4