Odpowiedzi

2009-12-19T13:17:38+01:00
Monsun- wiart sezonowy, ktory zmienia swoj kierunek wraz ze zmiana pory roku
bryza- wiart wiejacy przy brzegu morza, zmienia sie jego kiedunek w cyklu dobowym.
w. halny- wystepuje w gorach, suchy porywisty, wytraca swoja wilgotnosc w czasie `przechodzenia` przez gory
fen- ciepły i suchy wiatr wiejący z gór w doliny
t. powietrzna - wirujaca chmura powietrza zwiazana jednoczesnie z ziemia i chmura, ksztalt lejka
tajfun- nazwa lokalna dla cyklonow stosowana w azji
cyklon- uklad wiatrow ktore wiruja, typowy dla nizow
tornado- inna nazwa cyklonu
7 3 7
Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-19T13:21:31+01:00
Monsuny- są to wiatry wiejące u wybrzeży Azji połódniowej. Występują dwa rodzaje monsunów letni i zimowy
bryza-wiatr wiejący w ciepłej porze roku. Jego kierunek zmienia się dwukrotnie w ciągu doby
bora-chłodny, suchy i porywisty wiatr wiejący na dalmatyńskim wybrzeżu Morza Adriatyckiego występuje główie zimą.
Monstral-to suchy, zimny, porywisty wiatr wiejący w południowej Francji. Jest on związany z lokalnym układem cyrkulacji powietrza.
Halny-ciepły suchy i porwisty wiatr wiejacy na terenie Tatr
Fen-ciepły suchy i porwisty wiatr wiejacy na terenie Alp
trąby powietrzne/tornada-wiry powietrza mające postać leja połączonego szerszym końcem z chmurą burzową
tajfuny/cyklony/huragan-tropikalny ośrodek niskiego ciśnienia, tworzący się nad silnie nagrzanymi obszarami w strefie międzyzwritnikowej. wiat musi przekraczać 33 m/s


7 2 7
2009-12-19T15:19:46+01:00
Monsun : wiatr występujący nad zbiornikami wodnymi. Latem nad lądem tworzy się niż gdyż powietrze jest ciepłe i unosi się do góry, natomiast nad wodą jest wyż. wiatry wieją z wyzu do nizu, więc wilgotne powietrze znad wody przemieszcza się nad ląd tam skrapla i powstaje opad. Zima sytuacja jest odwrotna. Nad zimnym lądem wyz nad woda niz. Wiatr wiecej od lądu w kierunku wody i jest on suchy.

Bryza ma taki sam przebieg jak monsun tylko ze dotyczy dnia i nocy i występuje na znacznie mniejsza skale. Dzien ląd N woda W wiatr woda --> ląd wilgotny. Noc ląd W woda N wiatr ląd---> woda suchy.

Bora i Mistral to ten sam rodzaj wiatru. tzw. wiatr spływowy . Jest on gwałtowny zimny i porwisty występuje w chłodnej porze roku nad obszarach gdzie bezpośrednio przy morzu, oceanie znajduje się wyżyna lub góry. nad lądem w wyniku zimnego powietrza tworzy się wyż a nad wodą położoną niżej niż. wiatr wieje od szczytów w kierunku wody dochodzi nawet w porywach do 220km/h. Bora - wieje nad adriatykiem Mistral - dolina rodanu (francja) i w południowej kalifornii

wiatr fenowy lokalnie w tatrach nazywany halnym jest ciepły porwisty i suchy. postaje gdy z jednej strony pasma górskiego tworzy się wyz a z drugiej niż. wiatr wiejący od wyżu początkowo musi "wspiąć" się na szczyt. podczas tego wspinania powietrze ochladza sie o ok 0,6 stopnia na każde 100m i w wyniku tego para wodna sie skrapla i powstaja dość obfite opady. Gdy wiatr znajdzie sie na wierzchołku zaczyna odapać w kierunku niżu i podczas tego opadania ogrzewa się i nabiera prędkości. W sudetach nazywa się on Polak w Andach zonda a Alpach fen a w górach skalistych Chinook.

trąby powietrzne - powstaja w umiarkowanych szerokościach geograficznych dolna część wiru znajduje sie przy powierzchni ziemi a gorna styka sie z chmura burzowa. Róznica miedzy srodniem a brzegami traby siega nawet 100 hPa. Są one zjawiskiem krótkotrwłym ale osiągają prędkości ok 100 km/h

tornada powstaja w Ameryce polnocnej wiosna i na poczatku lata są to wiry powietrza, których prędkość dochodzi nawet do 500 km/h.

Cyklony tropikalne to wiry powietrza powstajace miedzy 5 a 25 szerokoscia geograficzna. Temperatura wody jest tam wysoka a powietrze jest chlodne. Tworzy sie tam gleboki niz, ktory przeksztalca sie w wir. przemieszczaja sie one ze wschodu na zachod . w swoim maja oko cyklonu (20-30km) panuje tam spokoj cisza i nie ma chmur. roznica cisnien miedzy cyentralna czescia a krancami dochodzi do kiolkudziesieciu hPa w wyniku czego powstaja silne wiatry 100-200km/h burze i ulewy. Nazwy lokalne : Am Srodkowa- huragan Indie-cyklon Azja pol-wsh- tajfun Austaria i Oceania - willy willy
4 4 4