Odpowiedzi

2012-08-28T11:05:34+02:00

Czasownik modalny mögen (chcieć, lubić) w trybie przypuszczającym ( Konjunktiv II)

odmienia się w następujący sposób

ich möchte    chciałbym

du möchtest  chciałbyś

er/sie /es möchte  chciałby

wir  möchten  chcielibyśmy

ihr möchtet    chcielibyście

sie möchten   chcieliby

 

Przyimki in  oraz auf  występują z biernikiem lub celownikiem.

Zastosowanie zależy od sytuacji.

Jeśli czynność odpowiada na pytanie wohon? ( dokąd) czyli czynność powoduje wykonanie ruchu, wtedy stosujemy biernik

 

Wohin gehst du - ich gehe in die Schule

( ale

 Wo bist du - ich bin in der Schule  - celownik)

 

Czynności codzienne

 

austehen - wstawać

sich waschen - myć się

sich anziehen - ubierać sie

frühstücken - jeść śniadanie

in die Schule gehen - iść do szkoły

lernen - uczyść się

Hausaufgaben machen odrabiać lekscje

fernsehen - oglądaś telewizję

essen - jeść

aufrämen - sprzątać

 

 

Obiekty w mieście

 

das Rathaus - ratusz

der Bahnhof - dworzec kolejowy

die Brücke - most

der Marktplatz - rynek

das Museum - muzeum

die Kirche - kościół

das Theater - teatr

 

 

                                         

 

Najlepsza Odpowiedź!
2012-08-28T12:16:44+02:00

Witam,

 

1. Forma "möchte"  w trybie przypuszczającym:chciałby/ chciałaby ...

ich möchte    chciałabym

du möchtest    chciałbyś

er, sie, es möchte    chciałby/chciałaby/chciałoby

 

wir möchten    chcielibyśmy

ihr möchtet   chcielibyście

sie möchten   chcieliby/chciałyby

 

forma dla 1 i 3 osoby l.poj. jest taka sama:  möchte

======================================================================

2. Przyimki "in" i "auf" z biernikiem

 

Tych przyimków z biernikiem używamy, gdy jest ruch:

"in" oznacza wtedy najczęściej "do", natomiast "auf" - "na"

 

przykłady:

Ich gehe in die Schule jeden Tag.   Codziennie chodzę do szkoły.

Wir fahren ins (in das) Gebirge nächste Woche.   Jedziemy w góry w przyszłym tygodniu.

Sie geht ins (in das) Konzert mit ihrem Freund.   Ona idzie na koncert ze swoim chłopakiem.

 

Legen Sie dieses Buch auf den Tisch.  Proszę położyć tę książkę na stole.

Das Kind geht aufs (auf das) Töpfchen. Dziecko idzie na nocnik.

======================================================================

3. Codzienne czynności.

 

Ich werfe den Müll.  Wyrzucam śmieci.     (den Müll werfen)

Ich räume mein Zimmer auf.  Sprzątam swój pokój.   (aufräumen)

Ich koche das Mittagessen.  Gotuję obiad.

Ich gehe in die Schule.   Chodzę do szkoły.

Ich mache meine Hausaufgaben.  Odrabiam lekcje.

Ich mache einen Spaziergang.   Wychodzę na spacer.

Ich frühstücke.  Jem śniadanie.

Ich kleide mich.  Ubieram się.

Ich treffe mich mit anderen Leuten.  Spotykam się z innymi ludźmi.

====================================================================

4. Obiekty w mieście.


die Schule - szkoła

die Bank - bank

die Post - poczta

das Geschäft - sklep

die Galerie - galeria

die Apotheke - apteka

das kino - kino

das Theater - teatr

die Kunstgalerie - galeria sztuki

die Bibliothek - biblioteka

das Museum - muzeum

das Rathaus - ratusz

das Stadion - stadion

die Kirche - kościół

======================================================================

bitte sehr :)

1 5 1