Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-19T18:04:23+01:00
Kanalik nerkowy tworzony jest przez nabłonek jednowarstwowy sześcienny, którego komórki mają bardziej rozwiniętą zdolność do aktywnego transportowania jonów i są słabo przepuszczalne dla mocznika.

W kanaliku nerkowym zwracają uwagę proste odcinki kanalika, tworzące tak zwaną pętlę nefronu. Składa się ona z dwóch ramion biegnących w różnych kierunkach. Wszystkie odcinki kanalika nerwowego oplecione są drobnymi naczyniami krwionośnymi. Kanaliki nefronów uchodzą do przewodów zbiorczych.


Według encyklopedii zdrowia
Kanalik nerkowy – przewód zbudowany z nabłonka, będący jednym z elementów budujących nefron. Bierze udział w tworzeniu moczu. Składa się z kanalika I rzędu, pętli nefronu i kanalika II rzędu.

1.Kanalik I rzędu (proksymalny) – najdłuższa część nefronu rozpoczynająca się w biegunie kanalikowym ciałka nerkowego. Wysłany jest nabłonkiem jednowarstwowym sześciennym, którego komórki posiadają silnie kwasochłonną cytoplazmę i dużą liczbę mitochondriów, co wskazuje na wysoki metabolizm.

2.Pętla nefronu – składa się z części zstępującej (nabłonek jednowarstwowy płaski) oraz części wstępującej (nabłonek jednowarstwowy sześcienny). Tutaj także komórki prowadzą intensywny metabolizm.

3.Kanalik II rzędu (dystalny) - końcowa część nefronu, wewnątrz której znajduje się nabłonek jednowarstwowy sześcienny. W odróżnieniu od komórek budujących kanalik proksymalny ich cytoplazma wykazuje mniejszą kwasochłonność.


Mam nadzieję, że coś pomogłam ;D
2009-12-19T20:02:13+01:00
Kanalik nerkowy tworzony jest przez nabłonek jednowarstwowy sześcienny, którego komórki mają bardziej rozwiniętą zdolność do aktywnego transportowania jonów i są słabo przepuszczalne dla mocznika.

W kanaliku nerkowym zwracają uwagę proste odcinki kanalika, tworzące tak zwaną pętlę nefronu. Składa się ona z dwóch ramion biegnących w różnych kierunkach. Wszystkie odcinki kanalika nerwowego oplecione są drobnymi naczyniami krwionośnymi. Kanaliki nefronów uchodzą do przewodów zbiorczych.