1. Podaj, kto pełnił funkcję prezydenta, premiera i naczelnego wodza po internowaniu legalnych władz II RP i gdzie się znalazła główna siedziba tych władz.

2. Ustal, nazwy i podaj, gdzie walczyły polskie formacje zbrojne w roku 1940. (dwie)

3. Kim był Stefan Starzyński i jaką rolę odegrał we wrześniu 1939 roku.

z góry dziękuje, odpowiedzcie na wszyskie

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-19T19:59:33+01:00
1. Funkcje te pełnił J. Piłsudski. W latach 1918-1939 Prezydium Rady Ministrów mieściło się w obecnym Pałacu Prezydenckim.
2. W walkach o Norwegię (bitwa o Narwik, maj 1940) uczestniczyła Samodzielna Brygada Strzelców Podhalańskich oraz okręty Polskiej Marynarki Wojennej. W kampanii francuskiej (czerwiec 1940) brały udział następujące związki taktyczne 1 Dywizja Grenadierów, 2 Dywizja Strzelców Pieszych i 10 Brygada Kawalerii Pancernej.
3. Stefan Starzyński to polski oficer, polityk, ekonomista, publicysta, w latach 1934–1939 prezydent Warszawy, obrońca Warszawy w 1939, w plebiscycie zorganizowanym przez redakcję "Gazety Wyborczej", "Radio Kolor" i Warszawski Ośrodek Telewizyjny wybrany "Warszawiakiem Stulecia". Wielką jego zasługą jest uporządkowanie ustroju stolicy – doprowadzenie zarządzania komisarycznego demokratycznym samorządem stolicy, wybranym 18 grudnia 1938 zgodnie z ustawą o samorządzie gminy m.st. Warszawy z 16 sierpnia 1938 r. Demokratycznie wybrana Rada Miejska przeprowadziła głosowanie w sprawie wyboru nowego prezydenta miasta. Starzyński nie uzyskawszy wymaganej przez ustawę liczby głosów radnych zatwierdzony został na stanowisko prezydenta miasta przez ministra spraw wewnętrznych. Przy pomocy prezydenta I. Mościckiego, wicepremiera i ministra Skarbu E. Kwiatkowskiego, ministra Rolnictwa J. Poniatowskiego i ministra Oświecenia W. Świętosławskiego doprowadził do opracowania 4 letniego planu rozwoju gospodarczego m.st. Warszawy na lata 1938/1939–1941/1942.

Mam nadzieje, że pomogłem.
2009-12-20T00:57:31+01:00
1. Józef Piłsudzki
2. Kampania francuska, czerwiec 1940 i bitwa o Narwik, maj 1940
3. Stefan Starzyński to polski oficer, polityk, ekonomista, publicysta, w latach 1934–1939 prezydent Warszawy. Od 1 do 6 września 1939 brał udział w walce w obronie stolicy w Brygadzie Pościgowa oraz pododdziałach Ośrodka Obrony Przeciwlotniczej Warszawa.