Klub Janka za zwycięstwo w regatach otrzymał nagrodę w wysokości 2000 zł. Nagrodę tę członkowie klubu chcą ulokować w banku na okres jednego roku. Rozważane są dwie oferty:
I – lokata na okres 12 miesięcy według stałej stopy procentowej w wysokości 8% w stosunku rocznym,
II – lokata na okres pół roku oprocentowana według stałej stopy procentowej w wysokości 4% w stosunku półrocznym. Po 6 miesiącach dopisywane są odsetki i nowa kwota jest ulokowana ponownie na koncie o takim samym oprocentowaniu.
Oblicz kwotę odsetek II oferty.

3

Odpowiedzi

2009-12-19T19:35:09+01:00
1.
2000*1.08=2160 kwota odsetek po roku 160
2.
2000*1.04=2080 kwota odsetek po pół roku 80 zł.
2080*1.04=2163,2 kwota odsetek po roku 163,2

odp.oferta 2 bardziej się opłaca
3 4 3
Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-19T19:36:14+01:00
Umieszczamy 2000 zł na 4% w stosunku półrocznym
po pół roku dostaniemy 2000 * 4% odsetek, czyli
4 * 20 = 80 zł

następnie 2000 + 80 = 2080 umieszczamy jeszcze raz na pół roku

wtedy otrzymamy 4% * 2080 odsetek, czyli 4 * 20,8 = 83,2 zł
Czyli ostatecznie, po roku będziemy mieć 2080 + 83,2 zł = 2163,20 zł

Na pierwszej lokacie otrzymalibyśmy odsetek 8% z 2000zł czyli 8 * 20 = 160zł
czyli ostatecznie byłoby 2160zł
8 4 8
2009-12-19T19:43:42+01:00
I lokata
2000zl+0,08*2000zl=2160zl
II lokata
kk=kp*(1+4%)^2
kk-kapital koncowy
kp kapital poczatkowy
procent w nawiaise zalezy od tego ile razy w okresie oszczedzania jest kapitalizacji np. jezeli jest 8% i kapitalizacja co 6 miesiecy to jest ich dwie w ciagu okresu oszczedzania dlatego 8% dzielimy na 2 i mamy 4% (chyba zrozumiele napisalem)
kk=2000*1,0816=2163,2zl
druga lokata bardziej oplacalna
4 4 4